Kennisplatform voor noord holland

Crisp wint Challenger award als meest uitdagende onderneming

Geplaatst op 22 november 2022
Crisp wint Challenger award als meest uitdagende onderneming

Crisp heeft de Challenger50 van 2022 gewonnen van MT/Sprout. De online versmarkt mag zich daarmee de grootste marktuitdager van het jaar noemen. Crisp liet mede-finalisten Winc Academy en Sensorfact achter zich.

Crisp bezorgt lokaal, vers eten aan huis. Het bedrijf werkt daarvoor samen met meer dan 700 boeren, kwekers en makers. Oprichters Tom Peeters, Michiel Roodenburg en Eric Klaassen dagen zo de traditionele grootgrutters én online spelers als Picnic uit. En met succes: Crisp groeit keihard en heeft in Nederland en Vlaanderen inmiddels meer dan 750.000 gebruikers van zijn app.

Operationeel knap

De jury van de Challenger50 is onder de indruk van wat Crisp heeft neergezet in vier jaar tijd, met aan de ene kant honderden leveranciers en aan de andere kant duizenden klanten. Dat bij elkaar brengen op een platform is operationeel gezien knap. ‘Het is goed doordacht en in alles af. De oprichters hebben een duidelijke visie en houden daaraan vast’, zegt juryvoorzitter Ewald Smits, creatief directeur van MT/Sprout. ‘Ze zijn er bovendien in geslaagd om een sympathiek merk te bouwen.’

De jury van de Challenger50 bestond verder uit Fleur Melkert (Equalture, Challenger van 2021), Patrick Hurenkamp (oprichter Bloomon), Heleen Dura-Van Oord (oprichter Peak en DQ&A), Erik de Heer (EY), Piet Hein Barkmeijer (Tech Rise People) en Reinder Lubbers (No Such Ventures).

Winc Academy en Sensorfact runners-up

Naast Crisp schopte ook Winc Academy het tot de finale. Het onderwijsplatform van Joran van Aart, Marijn Pijnenborg en Carla Snepvangers wil het personeelstekort in tech bestrijden met online it-opleidingen. Derde finalist was Sensorfact. Het bedrijf van Pieter Broekema levert sensoren waarmee industriële mkb-bedrijven hun energieverbruik kunnen monitoren en verlagen. Met een kleine 100 medewerkers bedient Sensorfact inmiddels 600 klanten in meer dan 25 landen.

De pitches van alle finalisten maakten indruk op de jury. Smits: ‘Alle drie impact-ondernemers, met een goed verhaal en goede antwoorden. Ze kijken positief naar de wereld en zijn gretig om problemen aan te pakken.’

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: