Kennisplatform voor noord holland

50 tips voor toekomstbestendige marketing & sales

Geplaatst op 11 september 2020
marketing en sales

Dat het eerste half jaar van 2020 een stempel op de wereld heeft gedrukt is wel duidelijk. De huidige tijd zorgt voor blijvende veranderingen, ook in de manier waarop er commercieel gewerkt wordt. Juist nu is het belangrijk voor ondernemers om op scherp te staan. Wie nu niet besluit om mee te bewegen, staat straks met 2-0 achter, vindt Edwin de Haas. De praktijkdeskundige, schrijver van de bestseller ‘Sales beter de Baas’, en ondernemer achter Canvass Company, schiet ondernemers en hun marketing- en salesteams te hulp. In 50 korte video’s geeft zijn visie op de nieuwe digitale realiteit en tips om hierop in te spelen.

 “De impact van het digitale tijdperk op het marketing- en salesproces van kennisintensieve organisaties is groot,” aldus De Haas. “Veel klassieke uitgangspunten gelden nog steeds, maar de manier hoe je ze invult, is totaal aan het veranderen.”

De nieuwe realiteit

Zeven jaar geleden schreef De Haas de bestseller ‘Sales beter de Baas’, voormalig nummer 1 op managementboek.nl. Voor directeuren, ondernemers en verkopers kaartte De Haas herkenbare problemen aan en gaf hij praktische adviezen en oplossingen. Zijn inzicht en boodschap van toen, is anno 2020 niet minder relevant geworden: “We gaan het anders doen, we pakken het proactiever aan en we laten succes niet langer aan het toeval over.” Dit blijft de basis, maar de aanpak is door De Haas jaar na jaar geoptimaliseerd. Met 50 tips biedt hij nu concrete handvatten en inspiratie aan ondernemers, marketeers en salesprofessionals om volledig up-to-date de business te runnen. “Hopelijk kunnen mijn tips een bijdrage leveren aan het succes van B2B-organisaties, of het nou gaat om succesvol blijven of worden. Voor mij persoonlijk is deze journey al geslaagd als ik ook maar een klein beetje heb kunnen bijdragen aan de motivatie van ondernemers en hun teams om er mee aan de slag te gaan.”

Een sneakpeak

1. Ga terug naar de tekentafel – Vind jezelf opnieuw uit. De wereld om ons heen digitaliseert immers snel en constant. En zeg eens eerlijk: Is jouw propositie, positionering en jouw manier van verkoop ook al jaren hetzelfde?

2. Stel jezelf 4 simpele vragen – Wie ben je? Wat doe je? Voor wie doe je dat? En wat hebben zij eraan? Blijf concreet en doe dit samen met je team!

3. Herzie de samenstelling van je marketing- en salesteam – Het genereren van leads is van sales naar (online) marketing verschoven. Het salesteam wordt kleiner en komt later in het besluitvormingsproces pas aan tafel. Het niveau van sales dient echter veel hoger te zijn.

4. Stop met verkopen – Sales dient gericht te zijn op het geven van advies. Een klant laat zich niet meer overtuigen door een verkoper. Dat doet ‘ie zelf, voornamelijk online. De rol van verkoper is die van een adviseur geworden. Help jij je klant bij het nemen van de juiste beslissing?

5. Durf keuzes te maken – En dan hebben we het met name over doelgroep-keuzes. Schiet niet met hagel, maar wees scherp. In deze digitale wereld is dat ook nog eens veel makkelijker geworden. Laat zien op wie je je specifiek richt. Jij bent de specialist.

Alle 50 inspirerende inzichten voor een toekomstbestendig marketing- en salesproces zijn te vinden op https://canvasscompany.nl/50inspirerendeinzichten/.

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: