Al sinds 1987 is Truck en Trailer Service (TTS) expert op het gebied van diagnose, reparatie, onderhoud en keuringen van bedrijfswagens. Van bestelbus tot vrachtwagen, van welk merk dan ook. Oprichters Erwin en Annette dragen hun bedrijf na 37 jaar over aan Kuijpers Group uit Tilburg. De familiebedrijven vinden elkaar op expertise en cultuur en zijn beide blij met de overname. Annette Walgien van TTS en Bart Kuijpers van Kuijpers Group vertellen over hun bedrijven en het samengaan.
“Mijn man Erwin werkte als bedrijfswagenmonteur voor verschillende garages in Noord-Holland”, vertelt Annette. “Omdat hij toch al voor verschillende bedrijven werkte, wilde hij dat als zelfstandige doen. Samen met een oude schoolvriend richtte hij Truck en Trailer Service op. De zaken gingen goed en ze groeiden al snel uit hun gehuurde pand. De grond ernaast werd erbij gehuurd, maar ook dat was te klein. In de straten rondom het bedrijf stonden overal vrachtauto’s en daar hebben ze best wat overlast mee bezorgd in de buurt. Erwin wilde daarom een garagebedrijf starten op een andere locatie. Zijn compagnon haakte op dat moment af, dus hij is alleen verdergegaan.”
Best bewaakte stukje
TTS verhuisde naar de locatie waar ze nu zitten, op het industrieterrein in Heerhugowaard. “Op het moment dat we hierheen verhuisden, stond hier nog niets, alleen de gevangenis. Het is het best bewaakte stukje van het terrein”, lacht Annette. “Inmiddels staat het vol met bedrijfspanden en is het levendig. Sinds we hier zitten zijn we enorm gegroeid. De plek heeft aantrekkingskracht.”
Netwerk
“We zijn een tijd truckdealer van Renault geweest en toen dat werd overgenomen door Volvo zochten we een groep waar we ons aan konden verbinden”, vertelt Annette. “Als onze klanten onderweg problemen hebben, willen we dat ze bij een garage terechtkunnen waar ze de reparaties op dezelfde manier uitvoeren als dat wij dat zouden doen. We hebben ons daarom aangesloten bij het netwerk van de European Truck & Trailercare (ETC). Via dit netwerk kwam later Bart op ons pad.”
Warm bad
“We wilden ons familiebedrijf heel graag voortzetten, maar er was geen opvolging”, vervolgt Annette. “Kuijpers kwam op een goed moment bij ons langs en al snel merkten we dat we over veel dingen hetzelfde denken. Het is ook een familiebedrijf dat klanten, het klantcontact en de service net zo belangrijk vindt als wij.” Bart: “Ik ben hier in een warm bad terechtgekomen. De basis is gezond en de sfeer onder de mensen is goed. Het zijn grote schoenen om te vullen, want het personeel heeft Erwin en Annette heel hoog zitten.”
Start Garage Kuijpers
Kuijpers kent een soortgelijke oorsprong als TTS. Het werd in 1998 opgericht door de ouders van Bart als garage voor bedrijfswagenreparatie. “In 2003 werd mijn vader ziek en in 2004 overleed hij, toen ik 15 was”, vertelt Bart. M’n moeder hield de werkplaats aan omdat ik er graag mee verder wilde “Op mijn 18e had ik vijf scholen verpest en ging ik in de werkplaats aan de slag. Daar heb ik het monteursvak geleerd, waar ik op mijn 23ste toch nog mijn papiertje voor heb gehaald. Toen ik 19 was, werd de bedrijfsleider die mijn moeder had aangesteld ziek. Ze zei tegen mij: ‘Of jij gaat het doen, of we stoppen ermee’. Met m’n overal aan ging ik aan de receptie zitten om werkorders te maken en de werkplaats aan te sturen samen met mijn broer. Van het een kwam het ander. Naast reparatie vond ik handel in vrachtwagens interessant. Als een vrachtwagen niet door de keuring kwam en de klant liet hem niet meer repareren probeerde ik hem te kopen, werkte er op zaterdag aan en verkocht hem weer via internet voor export. Dat liep goed. Toen klanten doorkregen dat ik een handel was begonnen, boden ze me ook de uitlopende vrachtwagens aan. Daar zat een keer een hele nette tussen en deze gebruikte we om opleggers op te halen bij de klanten. Een klant zag hem rijden en vroeg of hij hem kon huren. Dat was de start van de verhuur.”
Overnames
In 2010 verkocht Bart zo’n zes vrachtwagens per maand en hij had er vier in de verhuur. Hij splitste het bedrijf op in Kuipers Repair, Rental en Trading en groeide snel. In 2016 kocht hij zijn eerste nieuwe vrachtwagens voor de verhuur en schaalde verder op. Bart nam de verhuurvloot van Gomes over en bouwde met hun samen de verhuur verder uit, daarna de containerchassisvloot van Truckland in Rotterdam en nog weer later 400 trailers van ID Logistics. “We werkten samen met garages waar de vrachtwagens werden onderhouden, konden staan en waar huurders konden in- en uitchecken. Toch vonden we het het prettigst als we die services vanuit onze eigen garages konden verlenen, met eigen materiaal, eigen collega’s en ruimte voor de verhuurvloot. Vanuit Tilburg kun je niet het hele land bedienen, dus zijn we op zoek gegaan naar strategische locaties. Die vonden we in 2023 in Rotterdam en in 2024 in Heerhugowaard. Voor zuidwest Nederland hebben we nu dus drie locaties waar men in ongeveer een half uur à driekwartier naartoe kan rijden voor het ophalen van huurmateriaal. Repareren mag ook altijd bij partners in de buurt en dat werkt prima als dat de klant beter past.”
Ontzorgen
Kuijpers is van een garage uitgegroeid tot een bedrijf met drie werkplaatsen, 1400 eenheden voor de verhuur en per jaar worden er 900 tot 1000 voertuigen verhandeld. We hebben klanten als defensie, justitie en een diversiteit aan logistieke dienstverleners. In de werkplaatsen kan ieder bedrijf zijn bedrijfswagen laten repareren en onderhouden. Als er tijd en ruimte is, onderhouden ze daar ook de eigen vloot. “De drie werkplaatsen zijn niet voldoende om al onze klanten te kunnen ontzorgen”, zegt Bart. “Als een huurder een schade of mankement heeft, gaat hij naar de garage waar hij het dichtstbij is. Het ETC-netwerk is daar heel belangrijk voor, net als onze samenwerking met diverse vaste merkdealers zoals Gomes Mercedes-Benz Trucks in Noord-Holland.”
Geen omkijken naar
Bart merkt dat steeds meer bedrijven kiezen voor huren. “Los van dat huren ontzorgd, weten ze vaak niet hoe lang ze een voertuig nodig hebben en kopen is dan te risicovol. Daarnaast hebben huurders geen tegenvallers in de vorm van onverwachte onderhoudskosten, ze kunnen overal binnenrijden voor service en onderhoud en we regelen indien nodig vervangend vervoer. Eens per maand een factuur en verder hebben ze er geen omkijken naar. Zelfs bij lange termijn afspraken hoeft het niet echt duurder te zijn dan zelf investeren. Je kunt bij ons huren voor een periode van een dag tot tien jaar, van een bus tot een trekker-oplegger en alles wat daar tussenin zit. We hebben koelbakwagens, zeilbakwagens, trekkers, schuifzeiltrailers en koeltrailers in diverse soorten en maten; we hebben het complete gamma. Wat we hebben geleerd uit het verleden is dat als je tien eenheden hebt staan, je altijd net het verkeerde hebt. Te lang, te kort, te hoog, geen laadklep. Het werkt niet, je hebt alle types en varianten nodig om grote klanten te kunnen bedienen. Daarbij is snelheid en flexibiliteit onze grote kracht.”
Familie
“Mijn moeder werkt nog altijd in het bedrijf”, zegt Bart met trots. “Net als Anette is ze het geheugen van de organisatie. Ze heeft in die vijf jaar na het overlijden van mijn vader het bedrijf overeind gehouden en mij daarna de vrijheid gegeven om mijn eigen koers te varen. Mijn zus Maud zit ook in het bedrijf, al sinds 2013, en zij is verantwoordelijk voor de financiën. Over dat onderdeel hoef ik me nooit zorgen te maken. Mijn halfbroer is chef werkplaats in Tilburg. Het familiebedrijf is de basis van onze groei. Hoe de toekomst eruitziet? Binnenkort wordt onze eerste elektrische vrachtwagen geleverd en de verwachting is dat er snel meer volgen. We groeien graag nog even verder, dus hopen we vestigingen in het noorden en het oosten te openen voor een goede landelijke dekking. Er liggen nog genoeg kansen voor ons in het verschiet.”