Haarlemmermeer is met 20.000 bedrijven en ruim 164.000 banen een sterke gemeente. De gemeente wil deze economische positie behouden en verder uitbouwen. Er ligt een uitgewerkt plan, de economische koers waarin, naast het verder versterken van het ondernemersklimaat, de strategie is vastgelegd om de traditionele grijze groei om te zetten in een duurzame ontwikkeling. Vooral innovatieve, toekomstgerichte bedrijven worden uitgenodigd hun kansen te benutten in een omgeving waar pioniers zich thuis voelen. Marja Ruigrok, voorheen zelf ondernemer, is een betrokken wethouder. Ze heeft economie in haar portefeuille ‘Ondernemen is het zoeken naar ruimte voor initiatieven, innovatie en inspiratie. Dat bieden wij hier in Haarlemmermeer. Ik wil daarbij een belangrijke rol spelen. We bieden een aantrekkelijk vestigingsklimaat waarin ondernemers zich thuis voelen en nieuwe ondernemers meer dan welkom zijn.’
‘De grondhouding van onze inwoners en ondernemers is gebaseerd op ontwikkelen en pionieren. Wat ooit water was is nu land en zo ontstond onze, zeker qua oppervlakte, grote gemeente met veel economische activiteiten.’ Veel aandacht is daarbij voor Schiphol maar onze ondernemers en lokale MKB bieden veel meer dan luchtvaart. Door onze ligging zijn we aantrekkelijk voor internationale bedrijven. Ook innovatieve, duurzame, toekomstgericht bedrijven hebben hun plek hier gevonden. De ruimte op onze bedrijfsterreinen willen we vullen met meer van dat soort bedrijven. Circulair werken wordt daarbij belangrijk. We streven als gemeente naar hergebruik van materialen. Schone, gezonde en innovatieve bedrijven zijn de aanjagers van positieve maatschappelijke veranderingen. Samen met onze ondernemers gaan we dat doel bereiken.’
Economische ontwikkelingen
Haarlemmermeer is een economische topgemeente. Dat willen ze zo houden. Niets is permanenter dan verandering. Ga je niet mee met de ontwikkelingen, dan loop je straks achter de feiten aan. Dat ziet Marja Ruigrok als geen ander. ‘Ondernemen is meebewegen en innoveren. De economische koers van Haarlemmermeer als moderne gemeente richt zich daarom op kwaliteit in plaats van kwantiteit.’ De koers heeft drie pijlers:
Diversificatie: meer verschillende soorten bedrijven. We focussen ons op de volgende sectoren: Life Sciences & Health, ICT & Technologie, Zakelijke en Specialistische dienstverlening, Groothandel en Consumentengoederen en Energie en Grondstoffen.’
Selectiviteit: ruimte gebruiken voor de juiste bedrijven. ‘In Haarlemmermeer hebben we niet veel ruimte. Daarom denken we goed na over de bedrijven die zich willen vestigen. We geven voorrang aan bedrijven die passen bij de gekozen toekomst van de gemeente.’
Kwaliteit: Duurzaamheid, innovatie (vernieuwing) en betrokkenheid van en bij de omgeving staan centraal.
Verrijken van de economie
‘We stimuleren de verbinding tussen ideeën, mensen en bedrijven die bijdragen aan onze ambities. Wij gaan ons focussen op het aantrekken van duurzame toekomstgerichte bedrijven uit de eerder genoemde sectoren. We willen die sectoren beter leren kennen en ons een beeld vormen van wat daar speelt en welke behoeften er leven. Op die manier kunnen we een toekomstige samenwerking aangaan in Haarlemmermeer en zorgen voor het versterken van die sectoren in onze regio.’
Lokaal en Regionaal
Haarlemmermeer is volgens Marja Ruigrok qua inwoners, bedrijven, bebouwing en leefomgeving Nederland in het klein. ‘We hebben dorpen, verstedelijkt gebied en veel bedrijvigheid. ‘Als het kloppende hart van de Randstad willen we bekend staan als hét Europese gebied waar kwalitatieve pioniers, groeiers en leiders zich vestigen. We maken deel uit van Nederland en de regio rond onze gemeente. Denk daarbij aan de Metropoolregio Amsterdam. We moeten ook over onze grenzen heen kijken en ons presenteren als optie voor toekomstgericht en duurzaam ondernemerschap. Er is steeds nieuwe ruimte nodig om te kunnen ondernemen. Die ruimte willen we bieden in onze gemeente. Uit ervaring weet ik hoe belangrijk het is om over de grenzen van je gemeente heen te kijken. De regio is belangrijk. Samen versterk je elkaar en ga je voor een toekomstbestendige economie.’
De samenwerking met ondernemers
Haarlemmermeer is dé verbindende plek die rijk is aan kansen voor iedereen. Van startups tot multinationals en van lokaal gewortelde familiebedrijven tot kleine ondernemers. Voor die verbinding is in de nieuwe plannen van de gemeente extra ruimte gemaakt voor één-op-één-contact met ondernemers. ‘De economische koers geeft vanuit de gemeente een gewenste richting aan. Om de koers verder uit te werken moeten we in gesprek blijven met ondernemers en ze helpen bij uitdagingen die zij op hun pad tegenkomen.’ Denk hierbij bijvoorbeeld aan ondernemers die willen verduurzamen of vanuit Corporate Social Responsibility (CSR) een bijdrage willen leveren aan de lokale gemeenschap. ‘Het is fijn dat ondernemers onze duurzame koers en onze verenigingen steunen. Door samen de schouders eronder te zetten maken we onze gemeente sterker en duurzaam voor de toekomst. Het moet goed wonen, ondernemen en werken zijn in Haarlemmermeer.’
Nieuwe ondernemerswebsite
‘Ik wil er zijn voor onze ondernemers maar ik kan ze niet alle 20.000 persoonlijk te woord staan. Onze ondernemerswebsite biedt antwoorden op veel vragen. Het uitgangspunt is minder zoeken, meer ondernemen!’ Marja Ruigrok is trots op de nieuwe ondernemerswebsite van de gemeente. ‘We willen dat bestaande en toekomstige bedrijven sneller en makkelijker informatie vinden en contact kunnen leggen met elkaar en met de gemeente. We doen dit via diverse gemeentelijke kanalen en middelen. ‘Daarom wordt de gebruiksvriendelijkheid, vindbaarheid en ontwerp van ons Ondernemersplein steeds verder verbeterd.’ Ondernemers kunnen op dat (digitale) plein terecht met hun vragen over (verbouw) ideeën en plannen. ‘Het gaat erom ondernemers snel te kunnen informeren over de haalbaarheid van hun plannen. Bij de opzet van de nieuwe informatietools speelt onze nieuwe economische koers; Van grijs groeien, naar groen ontwikkelen, een belangrijke rol.’
Met volle vaart vooruit
‘We blijven onderzoeken en analyseren wat het online gedrag is van de ondernemers op deze website, zodat we telkens toewerken naar de beste online ervaring. We kijken ook naar de moderne (AI) tools om vragen makkelijk beantwoord te krijgen of naar de gewenste taal voor bijvoorbeeld Internationale bedrijven en expats. Naast de nieuwe website, werken we ook toe naar een nieuwsbrief speciaal voor ondernemers en een LinkedIn pagina voor ondernemers. “We merken dat er steeds meer behoefte is aan directe communicatie met deze doelgroep – zodat we hen beter kunnen bereiken met onze boodschappen én ze de kans krijgen om elkaar te inspireren en onderling verbinding te maken.”