Auto van de zaak straks fors duurder voor werkgevers: 12% pseudo-eindheffing vanaf 2027
Het kabinet kondigde in het voorjaar aan om vanaf 2027 een extra heffing op auto’s van de zaak met CO2-uitstoot in te voeren voor werkgevers. Op Prinsjesdag is de maatregel gepresenteerd in het Belastingplan 2026. De Tweede Kamer en de Eerste Kamer moeten hier nog mee instemmen.
Vanaf 1 januari 2027 zijn werkgevers een pseudo-eindheffing van 12% verschuldigd wanneer zij werknemers een personenauto van de zaak met CO2-uitstoot ter beschikking stellen.
De pseudo-eindheffing komt boven op de bestaande bijtelling voor privégebruik auto van de zaak en kan de kosten voor werkgevers aanzienlijk verhogen.
Wat betekent dit voor werkgevers?
De 12% pseudo-eindheffing wordt berekend over de cataloguswaarde van de personenauto, inclusief btw en bpm. Stel een werknemer rijdt in een leaseauto met een catalogusprijs van
€ 50.000 die ook privé wordt gebruikt. De werkgever betaalt dan € 6.000 extra per jaar aan pseudo-eindheffing. De extra belasting mag niet worden doorberekend aan de werknemer en komt dus volledig voor rekening van de werkgever.
De heffing geldt alleen voor personenauto’s met CO2-uitstoot. Bestelauto’s, vrachtwagens en elektrische of waterstofauto’s blijven buiten schot. Maar let op: woon-werkverkeer telt wel als privégebruik. Dat betekent dat zelfs een auto die volgens de huidige bijtellingsregels zakelijk is, straks toch onder de pseudo-eindheffing kan vallen. Voor fossiele personenauto’s die uitsluitend in het kader van de bedrijfsvoering ter beschikking worden gesteld, geldt de pseudo-eindheffing niet.
Overgangsregeling
Voor bestaande auto’s geldt een overgangsregeling tot 17 september 2030. Personenauto’s die vóór 1 januari 2027 reeds ter beschikking zijn gesteld vallen pas daarna onder de nieuwe heffing. Wisselt de auto in de tussentijd van werknemer binnen dezelfde werkgever, dan blijft de overgangsregeling van toepassing.
Tijd voor actie
De maatregel is een duidelijke fiscale prikkel om versneld over te stappen op elektrische personenauto’s. Gelet op de looptijden van veel leasecontracten is 2027 dichterbij dan u denkt. Voor werkgevers betekent dit dat ze hun leasebeleid tijdig moeten herzien, kostenprojecties per auto moeten maken en keuzes in het autoreglement moeten vastleggen. Voor werknemers zal het naar verwachting leiden tot minder keuzevrijheid voor fossiele modellen, een snellere overstap naar elektrische voertuigen en vaker een mobiliteitsbudget.
Wie nu anticipeert, houdt grip op kosten en versterkt duurzaam werkgeverschap. Indien u advies wenst over de gevolgen voor uw bedrijf, het opstellen van een mobiliteitsregeling of online kilometerregistraties, neem dan gerust contact op met Londen & Van Holland.
mr. Arthur A. Gude
Director HR-Tax | Global Mobility Services
Pedro de Medinalaan 39, 1086 XP Amsterdam | Tel.: 020 – 430 74 00
info@londenholland.nl | www.londenholland.nl
