Kennisplatform voor noord holland

Amsterdamse haven spil in op- en overslag hoge kwaliteit steen

Geplaatst op 19 december 2025

In de haven van Amsterdam vind je Graniet Import Amsterdam, een dochterbedrijf van Bontrup. Bontrup is een internationale producent en distributeur van hoge kwaliteit grondstoffen, gewassen en zuivel. Qua grondstoffen levert het familiebedrijf onder andere steenslag voor beton, wegen, spoor en waterbouw. Over deze steenslag-expertise spraken wij met Peter Bontrup, één van de eigenaren van het familiebedrijf.

Kun je meer vertellen over jullie steenslag business?

“Wij zijn een internationale speler op het gebied van het winnen en produceren van hoge kwaliteit steenslag. Zo worden onze producten geleverd aan de bouw voor de verwerking in onder meer beton en aan de wegenbouw om te worden toegepast in onder meer ZOAB-asfalt. Ook bij de aanleg van spoorwegen wordt steenslag van Bontrup gebruikt. Hier vanuit onze hub in de haven van Amsterdam ontzorgen wij de bouwindustrie in Nederland en daarbuiten. Niet zo gek, want wij beschikken over enorme grote reserves van zeer hoogwaardig kwaliteit steen.”

Waar komen de grondstoffen vandaan?

“Deze komen uit onze steengroeves in Noorwegen en Schotland. Zij behoren tot de grootste groeves van Europa. Direct gepositioneerd aan zee; hierdoor kunnen we direct de grootste schepen ter wereld laden. Dat laatste doen we ook zelf! We bezitten een eigen vloot van zelf-lossende bulkcarriers en binnenvaartschepen. De zeeschepen gebruiken we om het materiaal hier in Amsterdam te krijgen en met de binnenvaartschepen brengen we vervolgens onze eindproducten verder het land in.”

Zit er een verschil tussen het steenslag uit Noorwegen en Schotland?

“Het gaat in beide gevallen om gebroken natuursteen, maar er zit zeker verschil in. Het materiaal uit Schotland is een graniet en is perfect voor beton en de onderlaag van asfalt, maar minder geschikt voor de deklaag van het asfalt, omdat die steentjes niet stroef zijn. Om ook een geschikt product voor de deklaag te bieden zijn we op zoek gegaan naar de beste soort steen: hard, stroef en homogeen. Deze vonden we uiteindelijk in Noorwegen. De steen heeft de merknaam Bestone® gekregen, omdat het volgens ons de best one is. We hebben er een groeve gerealiseerd met voldoende reserves voor de komende 100 jaar. Bijzonder daarbij is dat we in die groeve maximaal gebruikmaken van de zwaartekracht; wij maken elektriciteit terwijl wij onze stenen breken!”

Kun je dat iets meer uitleggen?

“Onze Noorse groeve bevindt zich bovenop een berggebied, totaal buiten het zicht. Nadat we de stenen van de berg hebben gesprongen, worden de stenen in grote dumptrucks naar een schacht in de grond gebracht. Dan valt het materiaal dwars door de berg 200 meter naar beneden, waardoor automatisch grote brokken steen in kleinere stukken breken. Vervolgens breekt een breker daar het materiaal verder tot een product van 180 millimeter en kleiner, de maximale grootte die nodig is om het materiaal goed te transporteren.

Vervolgens wordt het materiaal op een transportband van anderhalve kilometer door de berg uiteindelijk beneden aan het flord afgeleverd, waar het automatisch op onze schepen geladen wordt. En nu komt het mooie: de transportband staat onder een hoek van 15 graden. Als daar de stenen op belanden gaat deze vanzelf draaien; sterker nog: de transportband moet je zelfs afremmen. De remenergie gebruiken we voor de breker, en wat we vervolgens overhouden verkopen we aan het Noorse energienet. Op deze manier verkrijgen wij dus een hoge kwaliteit steen met een minimale impact op landschap en met een laag energieverbruik.”

En al die stenen komen vervolgens hier in Amsterdam aan?

“De import en overslag van steenslag uit Noorwegen en Schotland vindt hier plaats bij Graniet Import Amsterdam. Er gaat ook lading uit deze landen naar onze terminals in Antwerpen en Londen. Als het hier arriveert is het steenslag nog een halffabricaat. De stenen gaan door allerlei machines, waardoor ze verder in juiste formaten gebroken, gezeefd en gewassen worden. Vervolgens worden de stenen per korrelgrootte en per producten verdeeld. Met onze shovels worden de stenen vervolgens op de binnenvaartschepen en vrachtwagens geladen. Al die verschillende soorten en grootte stenen gaan naar verschillende afnemers. Per jaar gaat in Amsterdam circa 5 miljoen ton steen in én uit.”

Waar zitten jullie afnemers?

“Vanuit Amsterdam bedienen wij met name de Nederlandse markt en die in het Ruhrgebied.

Dat komt omdat Nederland een waterland is; bijna alle asfaltcentrales en betonfabrieken liggen aan het water. Vanuit deze terminal doen we dan ook bijna alles per binnenvaart.

Alle grote aannemers die asfaltcentrales hebben of met beton bouwen, zijn klanten van ons. In veel Nederlandse wegen en bouwwerken zitten dus onze stenen.”

Hoe groot is jullie bedrijf in de Amsterdamse haven?

“Rondom de Amerikahavenweg hebben we inmiddels vier locaties: ons hoofdkantoor en drie productielocaties. Alles bij elkaar telt het gebied zo’n 40 hectare. Onlangs hebben we hier samen met partners een nieuw bedrijf opgezet op het gebied van het recyclen van de deklaag van asfalt: ARB, oftewel Asfalt Recycle Bedrijf.”

Kun je daar meer over vertellen?

“Nederland was al koploper in de wereld voor wat betreft het recyclen van asfalt. Tot voor kort ging dat alleen in onderlagen en dus niet in deklagen. Dat kan nu wel. Bij ARB worden de stenen uit de toplaag van het asfalt weer opgewaardeerd en gaat het opnieuw het asfalt in. Dat doen we samen met onze wegenbouwpartners; zij onderhouden de weg. Met name asfalt met Bestone® is hiervoor geschikt. Het asfalt wordt uit de weg gefreesd en komt vervolgens per vrachtwagen bij ons in de loods. Vervolgens wordt het middels een zelf ontwikkeld proces gesorteerd en opgewaardeerd, waarna het weer, klaar voor gebruik, wordt geleverd aan de asfaltcentrales. Daarbij zijn we superkritisch op de kwaliteit van het ingeleverde materiaal; het is alleen afkomstig van hoge kwaliteit deklagen zodat de veiligheid en duurzaamheid van het nieuwe asfalt geborgd is. Zo kan de Bestone® tot in lengte van dagen toegepast blijven worden.

Met Asfalt Recycle Bedrijf helpen we Nederland zo naar een duurzaam wegennet op een circulaire manier. Onze experts zijn vastbesloten om samen met partners het wegennet toekomstbestendig te maken, zodat we samen waarde toevoegen aan de economie, de samenleving en het milieu.”

Het adres van Bontrup is Amerikahavenweg 36 in Amsterdam. Voor meer informatie over Bontrup zie www.bontrup.com.

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: