Wat moet je doen bij langdurige noodsituaties? Vanaf nu krijgt ieder huishouden in Nederland het ‘Informatieboekje: bereid je voor op een noodsituatie’ met tips thuisgestuurd. Deze brochure, die bezorgd wordt bij bijna 8,4 miljoen huishoudens, is onderdeel van de ‘Denk vooruit’-campagne van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV). Dit is een meerjarige landelijke publiekscampagne die deze maand is gestart.
Een bijzondere opdracht van de NCTV aan Xerox, welke samen met Koninklijke Van der Most in Heerde is verzorgd. ,,Zowel qua productie als logistiek een uitdaging’’, reageert directeur Marriël van der Most. ,,Vooral door de enorme schaalgrootte.’’
Grafische dienstverlening
De opdracht valt binnen het Rijksbrede contract voor grafische dienstverlening dat wordt uitgevoerd door Xerox Nederland. Binnen dit contract verzorgt Xerox samen met haar partners voor de centrale overheid het DTP-, print- en drukwerk.
,,Voor ruim 160 overheidsorganisaties verzorgt Xerox alle publicaties, zowel fysiek als digitaal, volgens de hoogste kwaliteitsstandaard’’, licht Judith Vermeer van Xerox toe. ,,Samen met onze partners Osage en Koninklijke Van der Most, begeleiden wij de klant om de correcte huisstijl en het beste product te krijgen. Xerox werkt samen met deze partners al zes jaar voor de overheid naar volle tevredenheid van alle partijen. Recent is de verlenging van deze overeenkomst opnieuw aan Xerox en haar partners gegund.’’
Samenwerking cruciaal
,,Om een opdracht als ‘Denk vooruit’ goed te laten slagen, is samenwerking cruciaal’’, vervolgt Judith Vermeer. ,,Xerox heeft direct alle partijen bij elkaar gebracht die een rol spelen in het proces. Koninklijke Van der Most uiteraard voor het drukwerk en PostNL om af te stemmen hoe en in welke volumes alles aangeleverd moest worden. De samenwerking tussen de NCTV en Xerox en haar partners is zeer succesvol geweest.’’
Voor deze campagne heeft Koninklijke van der Most 8.375.000 mailpacks geproduceerd met daarin de brochure en de meterkastkaart voor elk huisadres in Nederland.
,,Miljoenen omslagen, kaarten, enveloppen, brochures en mailpacks zijn in september en oktober gemaakt’’, licht Marriël van der Most toe. ,,Nadat het akkoord op de persproeven door de NCTV bij Xerox was binnengekomen, ging het razendsnel. De eerste pallets Noodkaarten rolden een dag later van de drukpersen en de eerste omslagen van de brochure zijn snel daarna geproduceerd. Aansluitend zijn de enveloppen en het binnenwerk van de brochures geproduceerd.’’
Bezorging PostNL
Om de NCTV op de hoogte te houden van de distributie, geeft Xerox in samenwerking met PostNL dagelijks een update van het aantal dat er verspreid is. Ook voor PostNL is dit een grote opdracht, zeker in een tijd dat er veel andere post, zoals kerstkaarten, verzekeringen, en dergelijke is. Toch is het ze gelukt om al in de eerste week meer dan 4 miljoen boekjes te verspreiden.
Noodplan
Uit onderzoek van het ministerie van Justitie en Veiligheid bleek een paar weken geleden dat zes op de tien Nederlanders denken dat de kans op een noodsituatie is toegenomen. Slechts een derde van het land heeft een noodpakket of noodplan voor het geval er sprake is van bijvoorbeeld stroomuitval, een cyberaanval of extreem weer. Daar wil de NCTV wat aan doen met de campagne ‘Denk vooruit’, die twee jaar gaat duren. De boekjes worden verstuurd tussen 25 november en 10 januari.
