Kennisplatform voor noord holland

West-Friesland schudt juk van bescheidenheid af

Geplaatst op 30 april 2019
West-Friesland schudt juk van bescheidenheid af

Amsterdam first. West-Friesland second. Met een parodie op het hilarische filmpje van Arjen Lubach – ‘America first. The Netherlands second’ – wil de Westfriese Bedrijven Groep de aandacht trekken. Met reden. “Wij zijn dé oplossing voor heel wat problemen waar ze in de hoofdstad mee kampen.”

Hans Huibers windt er geen doekjes om. De voorzitter van de Westfriese Bedrijven Groep (WBG) – de koepel voor een stuk of tien ondernemersverenigingen uit West-Friesland – wil het potentieel van de regio veel beter op de kaart hebben. “We hebben hier bedrijven die absoluut top of the bill zijn, zonder dat een mens het weet. Dat moet veranderen.”

Of het nou bescheidenheid is, of een houding van ‘wij lossen zelf onze problemen op’, feit is dat het bedrijfsleven in West-Friesland zichzelf niet nadrukkelijk in the picture zet. “Wat de zaadbedrijven is gelukt met Seed Valley wil ik voor West-Friesland in zijn totaliteit”, zegt Huibers.

Pact 7.1

Gemeentes, onderwijs, zorg en woningcorporaties werden benaderd. Die gesprekken resulteerden in Pact 7.1: zeven gemeentes, één geluid. “We profileren West-Friesland nadrukkelijk als een regio waar het kán, waar het gebéurt. Om te beginnen zijn we de oplossing voor allerlei problemen uit de hoofdstad.” Huibers somt ze op: woningbouw, toerisme, zorg, onderwijs. “Waar Amsterdam over zichzelf struikelt en het ruimtegebrek fnuikend is voor verdere ontwikkelingen, biedt West-Friesland een keur aan mogelijkheden. Natuurlijk, veel kan ook hier beter. Zo pleiten wij voor betere OV-verbindingen en is de tijd rijp voor een upgrade van de oostelijke route over de Houtribdijk naar Flevoland. Maar hier heerst wel het juiste klimaat voor hogescholen om een dependance te beginnen en voor toeristen is Hoorn niets minder dan Golden Age Amsterdam.”

Achterban

Binnen de WBG is er brede steun voor deze aanpak. “Van een vergadercultuur is de WBG een weg van actie ingeslagen. Met Bashar al Badri als verenigingsmanager hebben we een professionaliseringsslag gemaakt. We willen onze doelstellingen – netwerken, zichtbaarheid, verbinden en belangenbehartiging – op een praktische manier realiseren. Door te doen dus. Dat past ook het beste bij ons, én bij onze achterban”, legt Huibers uit.

Ludiek

Het ludieke filmpje Amsterdam first, West-Friesland second is daarin een eerste, serieuze stap. Want West-Friesland heeft nog een wereld te winnen als het om zichtbaarheid en bekendheid gaat. “Doordat we ons als complete regio, dus niet alleen bedrijven, maar ook overheden, maatschappelijke organisaties én onderwijs, duidelijk positioneren als serieus potentieel én als kansrijke oplossing, verwachten we daar in breed opzicht veel van.” Het West-Friese frame staat, de motor draait. Het is alleen nog een kwestie van het vliegwiel aanzwengelen als het aan Huibers en zijn WBG ligt.

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: