Kennisplatform voor noord holland

Binnema Groep: ‘Wij zijn een volwaardige partner in vastgoedonderhoud’

Geplaatst op 18 maart 2022
Binnema Groep: ‘Wij zijn een volwaardige partner in vastgoedonderhoud’

In twaalf jaar tijd kan er veel gebeuren, als je je schouders eronder zet. Marnix Binnema begon als éénpitter in de facilitaire dienstverlening, maar staat inmiddels aan het hoofd van de Binnema Groep. Een volwaardige partner in vastgoedonderhoud met niet alleen een vestiging in Lelystad, maar inmiddels ook in Amsterdam. “Het is voor ons een hele eer om mee te mogen doen in Amsterdam, als nieuwe onderhoudspartij die tegen de grote jongens opbokst. We hebben mooie opdrachtgevers en we zijn heel trots dat zij voor ons kiezen.”

Eervol werk vindt Marnix Binnema het: het onderhoud mogen doen voor zowel historische en monumentale panden in het centrum van Amsterdam, als voor indrukwekkende nieuwbouwappartementen en stadswoningen in bijvoorbeeld het historische havengebied van Cruquiuseiland in Amsterdam Oost. “Er gebeurt zoveel in Amsterdam, er wordt veel nieuw gebouwd. Ik vind het mooi om te zien dat deze nieuwbouw erg gericht is op community, op gezamenlijk gebruik door bewoners: je ziet veel pleinachtige omgevingen verschijnen, met veel groen om de sociale cohesie te stimuleren. Heel anders dan oud-Amsterdam, wat natuurlijk ook zijn charmes heeft. Elk soort vastgoed heeft zijn eigen aanpak: wij doen wat nodig is. Dat doen we met plezier en inmiddels met een team van zo’n veertig betrokken medewerkers. Daarnaast werken we veel samen met vaste partners. Door deze samenwerking kunnen we niet alleen meer vastgoed onderhouden, maar ook vrijwel alle disciplines van het vastgoedonderhoud verzorgen. Dit one-stop-shop concept waarderen onze opdrachtgevers zeer en we hebben nu voor diverse opdrachtgevers een diversiteit aan vastgoed in Amsterdam in onderhoud.”

Vast aanspreekpunt
Het grootste onderdeel van de Binnema Groep vormt het vastgoedonderhoud. “Dat is zo gegroeid. Bij mijn oud-werkgever verrichtte ik destijds alleen glas- en gevelreiniging, maar ik merkte dat er bij vastgoedeigenaren en beheerders behoefte was om meerdere diensten af te nemen, ook bijvoorbeeld schilderwerk. Ik ben in 2010 voor mezelf begonnen en startte direct met het aanbieden van meerdere diensten. Mensen vinden het fijn om voor alle verschillende werkzaamheden één vast aanspreekpunt te hebben: één partij die alles ontzorgt. En dat ontzorgen gaat ver, van het uitvoeren van reparatiewerkzaamheden tot het inzetten van huismeesters en van het reinigen van glas en gevel tot het schoon opleveren van een woning voor de nieuwe bewoners. Binnema levert dit allemaal!”

Mooie opdrachten

Voor Amvest en Van der Linden Vastgoedmanagement bijvoorbeeld, verzorgt Binnema vanaf 2016 het onderhoud van huurwoningen in Amsterdam en regio Midden-Nederland. “Dat is een mooi voorbeeld van een fijne, langlopende samenwerking. Wij verzorgen voor hen het dagelijks- en mutatieonderhoud. Laatstgenoemde vindt plaats op het moment dat een woning leegkomt; dan moet deze worden opgeknapt of opgefrist voor de volgende bewoner. Soms betekent dat ook het plaatsen van een nieuwe keuken en/of badkamer. De hele woning krijgt een ‘apk-check’. Dagelijks onderhoud kan betekenen het vervangen van een defecte kraan, het herstellen van kapotte wandtegels, het herstellen van houtrot, het verhelpen van een storing aan de elektrische installatie, eigenlijk alles wat defect kan raken in een woning. Hierbij is het van belang dat we goed opletten of de kosten voor de eigenaar zijn of voor de huurder zelf. Wij vinden het erg belangrijk hier vooraf duidelijkheid over te bieden. Sowieso merken we dat het erg wordt gewaardeerd dat wij open en transparant zijn: duidelijk en helder communiceren en zaken snel afhandelen.”

Samenwerken

Binnema Groep zou niet de groei meemaken die Marnix Binnema en zijn team nu doormaken, zonder de partners en opdrachtgevers waarmee wordt samengewerkt. “Denk hierbij aan partners zoals installatiebedrijf Knipmeijer en Blok uit Amsterdam, Riool Reinigings Service RRS en leverancier van keukenapparatuur Atag Benelux.”
De opdrachtgevers van Binnema Groep zijn bepaald niet de minste. “We doen veel onderhoud voor Amvest en Van der Linden, het Spoorwegpensioenfonds, MVGM, Van ’t Hof Rijnland, Hoen Vastgoedbeheer, maar ook voor FRIS Vastgoed. Eigenaren en beheerders van meerdere complexen, waarvoor wij tal van werkzaamheden verrichten. Dat doen we overdag, buiten kantoortijden en dus ook in het weekend. We hebben contracten voor regulier onderhoud, maar zijn ook beschikbaar voor calamiteiten.”

Van begin tot eind goed

De manier waarop Binnema Groep de zaken aanpakt bevalt opdrachtgevers goed. “Sinds 1 januari voeren we voor woningcorporatie Centrada het dagelijks onderhoud aan 9000 woningen uit. Ze merken nu al het verschil, blijkt uit hun reacties: ‘jullie nemen snel contact op en lossen de zaken daadwerkelijk op met snelle en duidelijke facturatie!’. Zaken die wij heel normaal vinden, maar waar mensen blijkbaar niet aan gewend zijn. Iedereen kan een kraan vervangen of een deur repareren, maar ik denk dat onze kracht ligt in de persoonlijke benadering, in onze betrokkenheid, het snel schakelen en onze duidelijke manier van communiceren. Daar zijn we goed in: we blijven er achteraan bellen als zaken geregeld moeten worden, we houden ons aan onze afspraken en we houden mensen op de hoogte. Het moet gewoon van begin tot eind goed zijn!”

Ambitie

Als je al zo’n lange tijd bezig bent en merkt dat je iets moois hebt neergezet, dan kan het niet anders dan kriebelen om daar nóg meer vorm aan te geven. “Dat klopt, ik wil de Binnema Groep nog meer body geven. We onderhouden nu ongeveer 35.000 wooneenheden, dat willen we graag uitbreiden. We richten ons daarbij vooral op de Randstad en Midden-Nederland.” Daarvoor hoeft Binnema gelukkig nauwelijks acquisitie te doen. “Nieuwe opdrachtgevers komen via-via bij ons terecht. Opdrachtgevers delen hun goede ervaringen met anderen. Dat vinden we natuurlijk heel fijn. Daarbij wil ik echt niet zeggen dat alles vlekkeloos verloopt: wij lopen ook weleens tegen zaken aan. Maar daarover gaan we dan ook direct in gesprek. Opdrachtgevers waarderen deze terugkoppeling. Ze merken dat het onderhoud bij ons echt in goede handen is, dat we oplossingen bieden als er zaken even tegenzitten en dat ze op ons kunnen vertrouwen.”

Om deze ambitie verder vorm te geven is Binnema Groep voortdurend in ontwikkeling. Eén van de stappen is de Binnema Groep nog meer te organiseren naar de drie belangrijkste pijlers van de dienstverlening. “Onderhoud, Renovatie en Projecten, en Facilitaire Diensten”, somt Binnema vlot op. “Voor onze opdrachtgevers verandert er niet veel, maar we kunnen beter meten waar we processen kunnen veranderen en verbeteren.” Zonder automatisering is dit alles niet mogelijk. Binnema Groep is vanaf het begin bezig met digitalisering. “We hebben een opdrachtgeversportaal waarin opdrachtgevers kunnen meekijken en bijvoorbeeld kunnen zien wat de status van bepaalde werkzaamheden is. Ook hebben wij de mogelijkheid om essentiële informatie via een DICO-koppeling in het systeem van onze opdrachtgever te plaatsen. Denk hierbij aan de status van een werkorder, foto’s van een reparatie en zelfs de factuur kan worden ‘ingeschoten’. Daarnaast blijven we persoonlijk contact houden met onze opdrachtgevers onder andere met periodiek overleg waarin we alle zaken bespreken waar we tegenaan lopen.” Binnema besluit: “We hebben een heel mooi bedrijf neergezet en we zijn gezond aan het groeien. Zonder dat we het zelf in de gaten hadden zijn we ook in Amsterdam een serieuze speler geworden. Daar mogen we als Binnema Groep trots op zijn.”

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: