Kennisplatform voor noord holland

Bouwcenter RAB: ‘Het belangrijkste is dat je de klant goed blijft bedienen’

Geplaatst op 8 december 2022
Bouwcenter RAB: ‘Het belangrijkste is dat je de klant goed blijft bedienen’

Wie RAB kent, weet dat het een vertrouwd familiebedrijf is dat al meer dan 100 jaar bouwmaterialen levert aan de bouw. Het is ook een echt Texels bedrijf dat door de jaren heen enorm gegroeid is en ondertussen vele vestigingen in heel het land heeft. Vorig jaar kwam daar een nieuwe vestiging in Den Helder bij. Een gesprek met directeur Jan Jacob Rab.

Bouwcenter RAB kent een rijke familiegeschiedenis waar Jan Jacob prachtig over kan vertellen: “Bij mijn opa, Jacob Cornelis Rab, is het allemaal begonnen. Hij was een kolenboer, maar vooral ook een handelsman en ondernemer. Opa schreef op 1 mei 1921 het bedrijf in bij de Kamer van Koophandel in Alkmaar. Ik ben dus de derde generatie Rab en inmiddels staat er een vierde generatie klaar: mijn dochter werkt ook bij het bedrijf. We gaan dus gewoon lekker door met de juiste mensen op de juiste plek.”

Uitbreiding

Inmiddels heeft RAB maar liefst 16 vestigingen met ruim 400 medewerkers. Jan Jacob: “In de jaren 80 heeft mijn vader, Bernard Pieter Rab, van Texel de oversteek gemaakt naar de overkant om het bedrijf verder uit te breiden. Alkmaar was het tweede RAB-bedrijf.
Vanaf 2010 hebben we ons vestigingsgebied bijgesteld. Alle bedrijven moesten binnen anderhalf uur vanaf Den Helder te bereiken zijn. En dat is gelukt! Het hoofdkantoor zit echter nog steeds op Texel. Als we ergens vroeg aan vaste wal moeten zijn, staat bij ons de wekker op vijf uur. Die reistijd is weleens een nadeel, maar een echte Tesselaar, zoals ik, krijg je niet van het eiland af.”

Gemoedelijkheid

Voor zowel de professional als de particuliere klant is RAB al jarenlang toonaangevend op het gebied van bouwmaterialen. Jan Jacob: “De RAB-vestigingen bedienen voornamelijk aannemers en ZZP’ers in de bouw. En vooral die laatste groep is de laatste 15 jaar enorm gegroeid! Ze weten ons prima te vinden. Dat komt omdat we denken zoals de mensen in de bouwsector. En bij ons hoort ook zeker een groot stuk gemoedelijkheid. Wij stellen de klant centraal. Het gaat uiteindelijk niet alleen om de prijs van je product, maar juist om hoe je jouw klanten behandelt. Onze mensen begrijpen de klant en denken met hem mee. Dat is onze kracht. We hebben ook drie GAMMA- en twee Karwei-zaken. Die zijn meer bedoeld voor de doe-het-zelf sector. Ook al staat het niet op de gevels, het zijn toch echt RAB-bedrijven. Ten slotte zijn we ook nog eigenaar van twee tegelvestigingen van Jan Groen. Jan Groen is een hele grote naam in de regio Bleiswijk en een mooi bedrijf waar 60 mensen werken. Daar moet je dan eigenlijk niks aan willen veranderen.”

Kwaliteit

Naast de klantvriendelijkheid staat RAB voor een breed pakket aan materialen van hoogwaardige kwaliteit. Jan Jacob: “Ons brede pakket van materialen houdt automatisch in dat we een enorme vak- en materiaalkennis bezitten. We kopen centraal in en de basis van onze materialen is overal gelijk. Daar zijn we ook aan te herkennen en het is financieel voordelig, omdat je groter kunt inkopen, waardoor je weer je klant scherp kunt bedienen.

Doordat RAB al meer dan 100 jaar actief in de sector is, staat het bedrijf inmiddels voor betrouwbaarheid. Jan Jacob: “Wij doen al jaren met dezelfde bedrijven zaken, zoals onze verzekeraar op Texel en onze leveranciers. Zo doen we met de meesten toch al ruim 70 jaar zaken en dat is best bijzonder. Het zegt genoeg over het vertrouwen over en weer. En dat heeft weer zijn voordelen. Als het een keer wat slechter gaat in de bouw, dan heb je toch een streepje voor bij elkaar. En zo hoort het ook!”


Crisis

Door de jaren heen heeft Jan Jacob goede, maar ook mindere tijden in de business meegemaakt: “In de coronacrisis ging de bouw gelukkig door, maar tijdens de financiële crisis in 2013 was het dramatisch. Het lijkt wel of er elke zeven jaar wat met de markt gebeurt: nu is er weer een hoop rottigheid in de wereld, zoals de oorlog in Oekraïne, de stikstof- en de energiecrisis. De prijsstijging van materialen is echter het grootste gevaar. De afgelopen vijf jaar is het extreem hard gegaan met de handel. De industrie kon het bijna niet meer bijbenen. En door de oorlog in Oekraïne zijn veel handelaren gaan hamsteren. Er is geen aannemer of bouwmateriaalhandel die niet volstaat met hout. We zitten allemaal vol! In de jaren 80 zag je dat hetzelfde met gevelstenen, die waren toen moeilijk te krijgen. Alle handelaren claimden toen die stenen. Dat heeft zijn effecten op de prijzen. Nu dat ik 40 jaar in het vak zit, weet ik inmiddels dat je daar niet al te zenuwachtig van moet worden, als je je zaken maar goed voor elkaar hebt. Het belangrijkste is dat je de klant goed blijft bedienen.”

Den Helder

Crisis of niet, RAB staat niet stil. Vorig jaar nog opende RAB een nieuwe vestiging in Den Helder. Jan Jacob: “Aan de Energieweg hebben we het pand overgenomen van ijzerwarenhandel Govers. We zijn druk bezig geweest om het helemaal naar onze wensen te verbouwen en in te richten. Zo hebben we hebben het buitenterrein opgeknapt, nieuwe stellingen neergezet en de shop helemaal opnieuw ingericht. De klant ziet nu in een oogopslag datgene wat hij zoekt. En dat is maar goed ook, want een Noord-Hollander is best een honkvast persoon. Hij blijft graag jaren bij dezelfde handelaar en leverancier. Je moet ‘m wel goed behandelen, anders is hij meteen weg. Ik zeg altijd maar: als je goed met elkaar omgaat, dan gaat het allemaal wel goed!”

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: