Kennisplatform voor noord holland
Fauzia Mahomed Radja
FM Consultancy Business Strategie

Doe liever iets en maak misschien een fout, dan dat je niets besluit

Iemand zal het vast wel een keer tegen je gezegd hebben. Blijf dicht bij jezelf en zorg dat je je onderscheidt. Maar wat is dat dan, dicht bij jezelf blijven en jezelf onderscheiden? In deze snel veranderende wereld kun je jezelf kwijtraken of word je al gauw iemand die je eigenlijk niet bent.

Zo is het ook met werk. Je bent ooit gestart vanuit een bepaalde passie of je had een waanzinnig goed idee. Maar gaandeweg ben je misschien je eigen unieke ‘tone of voice’ kwijtgeraakt en ben je om je heen gaan kijken. Je hebt gezien dat concullega’s het beter of anders doen, waardoor je bent gaan twijfelen aan je eigen kunnen. In deze snelle digitale wereld heeft iedereen een platform en word je via social media dagelijks geconfronteerd met successen van anderen. Laten we vooropstellen dat het allemaal door mensen geschetste beelden zijn. Vanaf de buitenkant is het lastig om te bepalen of iemand echt succesvol is en of het wel echt zo goed gaat.

Daar zit het ‘m in: je bent niet dicht bij jezelf gebleven. In plaats van je naar binnen te keren, ben je naar buiten gaan kijken. Mensen hebben de neiging om op basis van beelden en uiterlijkheden te reageren. Het is goed om de markt, trends en ontwikkelingen te blijven volgen, maar dat is niet wat er in dit geval gebeurt.

De reactie van mensen is dat ze kopieergedrag vertonen. Ze zijn zelf niet meer creatief en nemen iets een-op-een over, hopend op hetzelfde succes.

Maar ze vergeten een belangrijk onderdeel. Het wil namelijk niet zeggen dat als iemand ergens succes mee heeft geboekt, jij hier ook automatisch succes mee zal boeken. Want een bepaald format kopiëren kan iedereen, dat is niet moeilijk. Maar zorgen dat het vanuit intrinsieke motivatie wordt gedragen is iets heel anders. Met intrinsieke motivatie bedoel ik dat het vanuit je hart komt en dat er passie inzit.

Ik heb niks tegen je laten inspireren door anderen en een aantal elementen of ideeën van hen gebruiken om tot iets unieks te komen. Je moet alleen wel uniek blijven, want hoe onderscheid je je anders van de grote massa?

Als je jezelf wilt onderscheiden als ondernemer en als persoon zal je creatief moeten zijn. Creatief in je denken en handelen. Ervoor zorgen dat je zaken net iets anders aanpakt en jezelf daardoor op unieke wijze kunt presenteren.

De wereld zit vol met dezelfde soort mensen. Maar de mensen die gek genoeg zijn om hem te veranderen, zijn vaak ook diegene die de wereld echt veranderen.

Ondernemen is vertrouwen hebben in jezelf en je product of dienst. Elke dag weer moet je jezelf opladen en aan de slag gaan, om een nog betere versie van jezelf te kunnen zijn. En weet je wat er dan gebeurt? Dan komt de creativiteit vanzelf en daarmee het succes. Dan kun je je focussen op je eigen bedrijf en groei. Wie weet word jij dan misschien wel gekopieerd.

Fauzia Mahomed Radja

http://www.fm-consultancy.nl/

Delen via

Zoeken naar: