Kennisplatform voor noord holland

Crisiscommunicatie en clickbait in Coronatijd

Geplaatst op 30 maart 2020
Crisiscommunicatie en clickbait in Coronatijd

In bepaalde regio’s van ons land kunnen ze het woord ‘krimp’ niet meer horen: dit stempel leidt ertoe dat ondernemers huiverig zijn zich er te vestigen, en inwoners denken dat het geen goede plek meer is om te wonen en leven. Terwijl zo’n regio vaak juist floreert in eigenschappen die andere regio’s ontberen. Maar ja, één woord en ons oordeel ligt al klaar.

Heeft u het woord recessie al voorbij horen komen? Natuurlijk heeft u dat. Is het verstandig en nodig om dat woord al te gebruiken terwijl we nog midden in ‘Coronatijd’ zitten en we nog geen idee hebben hoe lang het gaat duren en hoe we eruit gaan komen? Ja, veel ondernemers hebben het zwaar. Daar hoeven we heus niet geheimzinnig over te doen. Maar de combinatie van alle berichten op social media en het doorrekenen van cijfers tot je een gewenste (dramatische) uitkomst in het nieuws kunt brengen, kan ook een ongewenst effect teweegbrengen.

Ondernemers en burgers die massaal de hand op de knip houden is het ergste wat een handelseconomie kan overkomen. Niemand verwacht in deze tijd hosanna-berichten over hoe ons land – en de landen om ons heen – ervoor staan. Maar donkerpaarse koppen zodat er maar geklikt wordt op het nieuwsbericht, zonder stil te staan bij de gevolgen van dat bericht, dat helpt ook niemand.

Crisiscommunicatie is een vak apart en gaat over eerlijkheid, helderheid en realisme. Is het eerlijk om nu al te roepen dat we in een ‘wereldwijde recessie terecht gaan komen, zoals we die nog nooit hebben meegemaakt’, of is het eerlijk om te zeggen: ‘we hebben dit nog nooit meegemaakt, het gaat nog even duren, maar we doen er alles aan om er met z’n allen zo goed mogelijk uit te komen’. Ook al is dit geen duidelijk bericht en zullen we er met z’n allen niet zo gauw op klikken als we het tegenkomen op social media.

Krimp. Het klinkt negatief, het is geen fijn woord, maar misschien is dat nu wel even het beste dat we kunnen doen. Even inkrimpen: ons beperken tot wat we wél kunnen doen, als ondernemer, als mens, als familielid, als goede buur. En ook onze nieuwshonger iets inkrimpen: geloof niet alles wat je leest, blijf kritisch nadenken. Ja, dit gaat nog even duren. Nee, we weten niet hoe de wereld er hierna uit zal zien. Maar we helpen onszelf en anderen door niet angstig maar wel realistisch te zijn.

Tine van Knijff-van Hijum

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: