Kennisplatform voor noord holland

Feyter Forklift Services: “Reachstackers en forklifts leveren duurzame bijdrage”

Geplaatst op 22 september 2022
Feyter Forklift Services: “Reachstackers en forklifts kunnen prima een duurzame bijdrage aan de bedrijfsvoering leveren”

Alex van ’t Westeinde is directeur van het internationaal opererende familiebedrijf Feyter Forklift Services. Vanuit het hoofdkantoor in Terneuzen bedient Feyter onder andere de Zeeuwse, Rotterdamse en Amsterdamse havens met levering en onderhoud van reachstackers, enorme heftrucks die containers verplaatsen en stapelen. Hoe kan dat duurzaam?

Alex: “In 1959 startte Marinus de Feijter als eenmanszaak. Sinds 2006 heten we Feyter Group en hebben we een internationaal karakter met verschillende ondernemingen verdeeld onder drie divisies, Industrial Services, Forklift Services en Civil Engineering, met zo’n 200 medewerkers in dienst. Ik wil voor deze uitgave van Kijk op Groot Amsterdam de Forklift Services uitlichten vanwege de focus op de haven, in Westpoort.”

Duurzame vorkheftrucks

“Onze klanten verlangen continuïteit en willen werken met rollend materieel (voornamelijk reachstackers) met nul uitval. Dat is onmogelijk maar we doen er alles aan om dat te realiseren. Sinds 2016 is het goed mogelijk om betrouwbare techniek in te zetten met een duurzame component, zoals hybride voertuigen met een combinatie tussen een hydraulische aandrijving en normale versnellingsbak. Op dit moment is dat de oplossing om energiezuinig en met minder uitstoot te werken op containerterminals.

Bedrijven kunnen daarnaast kiezen voor toepassing van alternatieve brandstoffen, zoals HVO duurzame diesel gemaakt van restafval en plantaardige oliën. Zo kunnen CO2-normen gehaald worden zonder investeringen te doen waarvan je geen idee hebt of je ze wel kunt toepassen. Ondernemers willen door, en liefst zo betrouwbaar mogelijk. Op verrassingen zit niemand te wachten.

Sinds kort zijn er ook volledig elektrische reachstackers beschikbaar. De eerste worden dit jaar geïnstalleerd in Limburg. Voor de Amsterdamse haven is toepassing van zware elektrische voertuigen een lastig verhaal, in verband met de beschikbaarheid van elektriciteit. Onze terminal-trekkers voor horizontaal transport en heftrucks met een hefvermogen tot negen ton vergen minder capaciteit van het elektriciteitsnetwerk. Veel bedrijven pakken die mogelijkheid aan om op te starten met verduurzaming van hun materieel. Voor de categorieën twaalf ton tot 33 ton is het nog even afwachten tot het netwerk dit toestaat.”

Is elektrisch eigenlijk wel mogelijk?

“In de genoemde havens hebben wij on-site workshops, dichtbij onze grote klanten. De reachstackers zijn zo groot dat verplaatsing niet altijd mogelijk is en onderhoud en reparatie dus op locatie bij de klant plaatsvindt. Wij adviseren de markt over wat er mogelijk is, ook qua verduurzaming. Toepassing van nieuwe techniek vereist ook een ander gebruik. Een voertuig met dieselmotor tank je af als je ziet dat de tank bijna leeg is. Dit kost een kwartiertje en je kunt weer door. Een EV reachstacker heeft capaciteit voor een shift van acht uur. Bedrijven die in ploegendienst werken, moeten hun chauffeurs leren om elke mogelijkheid van opladen te benutten. Anders halen ze hun bereik niet. Opportunity charging noemen we dit. Dit nemen we mee in het opleidingstraject maar ook tijdens het aankoop proces. Hiervoor staat een simulator ter beschikking. Niet elk bedrijf is geschikt voor dergelijke techniek. In dat geval is er de keuze uit traditionele aandrijflijnen. In Zeeland zijn bedrijven met een eigen energievoorziening. Ook wordt door Terberg (Benschop, Utrecht) proeven en praktijktesten gedaan met voertuigen op waterstof. De markt is volop in beweging en Feyter Group zit er bovenop. Meer weten? Neem contact met ons op en we geven graag antwoord op al uw vragen.”

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: