De kogel is door de kerk: de asielnoodwet is officieel van tafel. Wel zijn er nieuwe maatregelen ontwikkeld om de asielinstroom te verminderen. Eén hiervan is het invoeren van controles bij de Nederlandse grens, vanaf eind november. Wat kunnen we hier in Nederland van verwachten als de maatregel wordt ingevoerd? Onderzoek van toonaangevende transport management platform Transporeon (een bedrijf van Trimble) naar de impact op de Duitse markt geeft hier inzicht in.
De invoering van strengere grenscontroles sinds 16 september 2024 in Duitsland heeft de toch al beperkte capaciteit op de transportmarkt verder onder druk gezet. Deze nieuwe maatregelen, die voortborduren op de controles die tijdens de Europese kampioenschappen zijn ingevoerd, leverden aanzienlijke kritiek op van de Europese Commissie, buurlanden en de bredere economie. Toch lijkt Nederland dit voorbeeld hoogstwaarschijnlijk vanaf eind november te gaan volgen.
De implicaties van de nieuwe grenscontroles in Duitsland
De volgende grafiek toont de ontwikkeling van de dagelijkse gemiddelde wachttijden aan de Duitse grens voor inkomend verkeer.
De grafiek toont een zevendaags voortschrijdend gemiddelde, waaruit subtiele veranderingen rond 16 september blijken. In tegenstelling tot eerdere verwachtingen leidden de strengere controles niet tot een dramatische verlenging van de wachttijden.
Opvallend is dat de grafiek pieken laat zien op de maandagen, voornamelijk als gevolg van vertragingen aan de grens tussen Polen en Duitsland, zo blijkt uit een meer gedetailleerde analyse.
De grensovergang tussen Polen en Duitsland ervaart aan het begin van de week een toename van het verkeer, terwijl talloze Oost-Europese vrachtwagens hun westwaartse reis beginnen om de West-Europese markten te bedienen. Deze wekelijkse toestroom zorgt voor een voorspelbaar knelpunt, wat bijdraagt aan langere wachttijden.
Een vergelijking met voorgaande jaren
Het vergelijken van gegevens uit voorgaande jaren helpt bij het identificeren van verschillen ten opzichte van 2023. Dit bevestigt dat de stijging op 16 september geen toeval was, noch een seizoens-fluctuatie na de zomervakantieperiode.
De bovenstaande grafiek bevestigt de verschillen met 2023 en benadrukt dat de wachttijden aan de grenzen al vóór 16 september hoog waren. Bovendien was de maandagpiek in voorgaande jaren minder uitgesproken dan in 2024. Dit fenomeen houdt waarschijnlijk verband met de grenscontroles die tijdens de Europese kampioenschappen zijn ingevoerd en die niet zijn opgeschort, vooral aan de oostgrenzen van Duitsland.
Een gemiddeld extra uur aan wachttijd
Deze ontwikkelingen brengen uitdagingen met zich mee voor de transportmarkt en haar belanghebbenden, wat resulteert in verminderde efficiëntie en productiviteit. Vooral vervoerders kunnen te maken krijgen met hogere operationele kosten. Uit deze gegevens blijkt dat vrachtwagens die aan het begin van de week vanuit Polen Duitsland binnenkomen, vergeleken met 2023 nu gemiddeld een uur extra wachttijd hebben.
“Hoewel de data laat zien dat de strengere grenscontroles in Duitsland geen grote verstoring van de totale transportmarkt hebben veroorzaakt, voegen ze wel een extra laag aan complexiteit toe voor de transport logistieke sector. Een kleine stijging in de wachttijden bij de grens staat voor bedrijven gelijk aan hogere kosten en een vermindering van de algehele productiviteit en beschikbare capaciteit”, aldus Christian Dolderer, Hoofd Onderzoeksanalist bij Transporeon.
Over Transporeon
Transporeon is onderdeel van Trimble Company en heeft als missie om transport in balans te brengen met de wereld. Het bedrijf biedt het grootste wereldwijde distributienetwerk voor transport, management en monitoring, dat wordt gebruikt door meer dan 1.400 verladers en retailers, en 150,000+ vervoerders en logistieke dienstverleners. Elke dag worden via het platform meer dan 110.000 transporten uitgevoerd en ruim 100.000 afspraken gemaakt voor het laden en lossen van leveringen. Dit komt neer op zo’n €55 miljard aan vracht.
Het toonaangevende transport management platform verbindt alle spelers in de supply chain. Het faciliteert samenwerking tussen verschillende partijen, het helpt manuele processen te automatiseren en het biedt waardevolle real-time inzichten. De modulaire Application Hubs lossen specifieke logistieke uitdagingen op, variërend van de vracht inkoop, het transport zelf, dock en yard management, tot freight audit en betaling. Data Hubs bieden inzicht in logistieke activiteiten, marktontwikkelingen en CO2-uitstoot en verzekeren daarnaast een verhoogde transparantie in de supply chain door inzicht.
Het hoofdkantoor van Transporeon bevindt zich in Ulm, Duitsland en heeft 20 kantoren. In totaal werken er meer dan 1.400 personen, verspreid over 25 landen. Meer informatie is te vinden via: https://www.transporeon.com/