Kennisplatform voor noord holland

Geen stroom? Geen business!

Geplaatst op 6 april 2021
Geen stroom? Geen business!

Als er een bedrijfstak is waar 24/7 en ‘dat het werkt’ niet minder dan letterlijk worden genomen, dan is het wel die van de noodstroom. Logisch ook: een noodstroomvoorziening fungeert als laatste vangnet. Je stroom of je leven, zogezegd. Of je bedrijf.

Ziekenhuizen waar mensen aan de beademing liggen. Drinkwaterbedrijven die continu moeten kunnen leveren. Luchthavens. Voor zulke organisaties is kunnen blijven opereren een eerste vereiste. De uitval van stroom kan immers letterlijk levens kosten. Maar ook bedrijven waarbij de uitval van stroom onmiddellijk enorme consequenties heeft voor de omzet kunnen niet zonder een noodstroomvoorziening. “Het voortbestaan van zulke organisaties hangt voor een groot deel samen met de continue levering van stroom. Het stopcontact is dan in feite hun levensader.” Algemeen directeur Frans Vermolen van E-TEC uit Oudkarspel weet precies welke bedrijven afhankelijk zijn van een voortdurende stroomvoorziening en bij welke dat iets minder uitmaakt. “Sommige organisaties kunnen gerust een paar minuten zonder elektriciteit. Maar bij ziekenhuizen telt elke seconde. En dat geldt bijvoorbeeld ook voor datacenters.” 

Ierse roots

Vanuit Oudkarspel zorgt E-TEC bij bedrijven in heel Nederland dat er een noodstroomvoorziening is en dat die ook perfect werkt. E-TEC heeft een Ierse holding met zelfstandig opererende bedrijven in Ierland, Groot-Brittannië, Nederland, Duitsland en Polen die al ruim twintig jaar actief zijn. “Grotendeels leveren we in elk van die landen dezelfde diensten en service. Tegelijkertijd focussen we ons nadrukkelijk op de vragen en behoeften van lokale bedrijven. Onze klanten zijn actief in min of meer alle sectoren. Zo werken we in Nederland onder meer voor de distributiecentra van Lidl, Jumbo en Wehkamp, op het Mediapark voor de NOS, RTL, AVRO-TROS en de VPRO en voor de Dijklander ziekenhuizen in Hoorn en Purmerend. In deze regio zijn we ook actief voor onder andere ECN in Petten, AFAS stadion Alkmaar, diverse Horizon colleges, de gemeenten Schagen en Medemblik en Bejo Zaden in Warmenhuizen”, vertelt Frans Vermolen. Daarmee onderstreept hij nadrukkelijk dat E-TEC voor bedrijven in élke sector kan werken. “We zijn van alle markten thuis. Dat we ons perfect in kunnen leven in de situatie bij de klant is onze tweede natuur geworden.”

Lokaal actief

E-TEC is recent verhuisd naar een nieuw, eigen bedrijfspand op bedrijventerrein Breekland in Langedijk. “Het was een bewuste keuze om juist in deze regio te blijven. Want al werken we voor klanten in heel Nederland, onze medewerkers, onderaannemers en partners zoeken we bewust in Noord-Holland Noord. We huren lokale installateurs en monteurs in bij grote opdrachten – vaak zijn dat zzp’ers – en voor onze eigen verbouwing en verhuizing hebben we zaken gedaan met bedrijven uit onder meer Heerhugowaard, Warmenhuizen en Ursem. Je vindt hier toch een bepaalde mindset die bij ons past. Bovendien werkt het makkelijk en snel, zeker ook dankzij de korte communicatielijnen”, vertelt Robin Stoop, directeur projecten.

In het nieuwe pand beschikt E-TEC over veel meer werkruimte en testfaciliteiten en is er ook meer opslagcapaciteit, waardoor ze meer machines en onderdelen op voorraad kunnen houden.

Innovatie

E-TEC ‘doet’ niet alleen in aggregaten en UPS-systemen. Het bedrijf ontwerpt en bouwt ook datacenters. “Het lijkt van buiten misschien niet zo, maar elk datacenter is anders. Al onze kennis van de afgelopen twintig jaar hebben we daarom gebundeld in onze eigen ontwikkelde designsoftware. Die stelt ons in staat om steeds beter, sneller en flexibeler in te spelen op de specifieke klantvraag”, legt Frans Vermolen uit. Aan datacenters levert E-TEC ook aanvullende diensten voor onderhoud en reparatie.

De veelzijdigheid die E-TEC levert – datacenters én noodstroomvoorzieningen; ontwerp, montage én onderhoud – vereist ook het nodige van de medewerkers. “Over het algemeen komen ze bij ons binnen met een mbo- of hbo-opleiding in elektrotechniek. Wij leiden ze in één tot twee jaar verder op en trainen ze voortdurend in alles wat ze moeten weten om bij onze klanten alle voorkomende werkzaamheden te kunnen uitvoeren”, vertelt Service Manager Robin Duizend. E-TEC werkt merkonafhankelijk en kan dus altijd in actie komen. “Die aanpak in de breedte past bij onze visie op service: we zeggen eigenlijk nooit nee.”

Geen ja-knikkers

De nadrukkelijke focus op service en teamwork wil zeker niet zeggen dat er bij E-TEC louter ja-knikkers rondlopen. “We zijn juist ontzettend kritisch. Ons doel is in de eerste plaats om de klant optimaal te ondersteunen. Dat doen we met goede service, maar vooral ook door verantwoord te ondernemen”, zegt Robin Duizend. Dat laatste zien ze bij E-TEC – hoe kan het ook anders – heel breed. Dus niet alleen in de eigen keuze voor specifieke producten en een energiezuinig wagenpark, maar ook in heldere energie- en rendementsberekeningen voor de klanten.

“Een UPS – een heleboel accu’s in combinatie met een kast vol elektronica – verbruikt energie om zonder een milliseconde onderbreking stroom te kunnen leveren bij spanningsuitval. We kiezen dan ook precies het apparaat dat een zo hoog mogelijk rendement heeft en slim zijn energie verbruikt, en niet meer dan nodig. Extra voordeel is dat de klant voor die zuinige UPS-oplossing ook nog subsidie kan aanvragen.” En daarmee houdt het niet op. Ook voor de datacenters zoeken ze naar energiezuinige koelingsmethodes en wordt er zeker gekeken naar het rendement.

Teamwork

Bij E-TEC werken echte teamspelers. “Mensen die eerst denken en dan doen. Die zich niet gek laten maken. En die voor de klant het beste en slimste willen bedenken en realiseren, waar nodig 24/7”, legt financieel manager Daniëlle Vermolen uit. “E-TEC is feitelijk een kenniscentrum én een installatiebedrijf. Ook de praktijkkennis telt zwaar. We willen exact weten waar een klant behoefte aan heeft zodat we dat goed kunnen combineren met specifieke producteigenschappen en we een oplossing op maat kunnen inregelen.” Vaak begint dat bij de vraag hoe lang een klant zonder stroom kan. Want soms is tien minuten nog best te overzien.

Maar er zijn ook bedrijven waar een stroomstoring van een tiende seconde al fataal is. “Dat geldt bijvoorbeeld voor ziekenhuizen, maar ook voor datacenters. Achter datacenters hangen zoveel verschillende bedrijven, met zoveel verschillende belangen: daar kun je je geen milliseconde stroomuitval veroorloven”, zegt Robin Stoop. “Een ontspannen werksfeer vinden wij heel belangrijk. Dat je in rust kunt werken aan de beste oplossing, in harmonie met je collega’s. Dat we met E-TEC een goed team op elke klus kunnen zetten is cruciaal en onderdeel van de waarde die we leveren. Regelmatig kunnen sparren en kunnen nadenken over de meest gedegen oplossing vinden wij van cruciaal belang. Juist omdat het bij klanten vaak hectisch is, wil je de stress optimaal kunnen beteugelen.”

Natuurlijk beschikken ze bij E-TEC over de nodige ISO-certificeringen en veiligheidskeurmerken en werken ze volgens bewezen procedures en protocollen. Toch telt in de praktijk vooral de menselijke maat. “Technisch iets kunnen is één. Beloftes waar kunnen maken – dat is wat voor ons echt telt.”

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: