Kennisplatform voor noord holland

H2X Communicatiemakers: Zinvolle communicatie met impact

Geplaatst op 2 januari 2020

Een verhaal vertellen dat ertoe doet. Dat impact heeft, liefst zo breed en zinvol mogelijk. Dat wil Joost Baljé met zijn bedrijf H2X Communicatiemakers realiseren. “In ons vakgebied wordt nog te vaak gebakken lucht geserveerd.”

Communicatie is een breed begrip. En dat principe omarmen ze bij H2X Communicatiemakers nadrukkelijk. “Als een klant bij ons een concreet verzoek neerlegt om iets te communiceren, dan proberen wij altijd de wens erachter op tafel te krijgen. Wat wil hij of zij nou echt bereiken? Zodra we het grote plaatje helder hebben kunnen we een plan uitrollen en daar de beste mensen en middelen bij zoeken.” Het ene verhaal is het andere niet, wil Baljé maar zeggen. Bovendien reikt communicatie altijd verder dan het eenvoudige principe van het enkele nieuwsfeit. “Wij helpen bedrijven bij de impact die ze willen maken op de lange termijn. Zo ontstaat vanzelf zinvolle communicatie, vaak met maatschappelijke impact.”

Brede blik
H2X werkt veel voor overheden, musea, onderwijs- en zorginstellingen. Bij organisaties met een maatschappelijke rol, die sowieso altijd verder kijken dan de eigen voordeur. “Toch lukt het ook hen niet altijd om dat brede verhaal goed uit te dragen. Ze willen wel impact maken, maar het ontbreekt ze vaak ook aan de middelen om het maximale uit hun communicatie te halen.” Zonde, vinden Baljé en zijn team, die de afgelopen jaren steeds beter op elkaar hebben weten in te spelen. Want communicatie is bij uitstek teamwork. “In de eerste plaats omdat het veelomvattend en crossmediaal is en je met meerdere specialisten uit verschillende disciplines een plan bedenkt en uitwerkt. Daarnaast ook omdat de creatieve factor onmisbaar is en je in een team elkaar kunt inspireren en optimaal profiteert van elkaars specifieke vakkennis en ideeën.” Dat ze daar bij H2X Communicatiemakers  in zijn geslaagd bewijst de finaleplaats van de NHN Business Award 2019. “Voor ons dé bevestiging dat we met ons werk het verschil weten te maken voor onze opdrachtgevers.”

Kweekvijver
Aan nieuwe ideeën sowieso geen gebrek – creativiteit is dé kracht van H2X. “Augmented en virtual reality worden bijvoorbeeld steeds vaker ingezet, maar blijven voor veel bedrijven toch onbereikbaar: het is simpelweg te kostbaar. Dat er nauwelijks talenten in deze branche werken verhoogt de prijs ook en zo breekt deze nieuwe dienst maar niet door in het (groot) MKB.” In 2020 wil Baljé daarom een opleidingscentrum voor innovatieve communicatie starten. Dat moet een kweekvijver voor talenten uit de regio worden. “Maatschappelijke organisaties betalen een basisvergoeding voor deze nieuwe diensten; de talenten voeren direct praktijkgerichte opdrachten uit. Zij krijgen tijdens de opleiding een basisvergoeding én baangarantie bij de aangesloten specialistische partners.” Dat opleidingscentrum wordt geen exclusief H2X-vehikel, benadrukt Baljé. “Het moet een samenwerking worden tussen een loopbaancentrum, commerciële bedrijven en organisaties die open staan voor nieuwe communicatie. Verbinden is misschien wel onze grootste troef.”

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: