Kennisplatform voor noord holland

Meer efficiëntie en minder kosten met AI-gestuurde Autonomous Procuremen

Geplaatst op 22 oktober 2025

AI-gestuurde, data-gedreven en autonome tools transformeren de traditionele vrachtinkoop in de transportsector. De inzet van deze nieuwe technologieën kan aanzienlijke besparingen in tijd, kosten en middelen opleveren en zorgt daarmee voor een fundamentele verschuiving in de manier waarop vracht wordt toegewezen. Bernhard Schmaldienst, Associate VP Transporeon Products bij Trimble, belicht het potentieel van deze toekomstgerichte benadering.

De spotmarkt krijgt een steeds prominentere rol in de transportsector. Redenen hiervoor zijn onder andere hedendaagse uitdagingen op het gebied van capaciteit, zoals inkrimpingen van wagenparken en chauffeurstekorten. In economisch onzekere tijden geven veel bedrijven er bovendien de voorkeur aan zich niet langdurig te binden aan vaste volumes, wat spotinkoop aantrekkelijk maakt.

Deze flexibiliteit heeft echter een keerzijde: het handmatig afhandelen van afzonderlijke aanvragen is tijdrovend, foutgevoelig en belastend voor zowel verzenders als vervoerders. Terwijl inkopers offertes aanvragen, wachten op reacties en deze vervolgens vergelijken en beoordelen, investeren vervoerders tijd in complexe berekeningen met onzekere uitkomsten.

Prijsbepaler in plaats van volger

De Autonomous Procurement-oplossing van Transporeon draait dit proces om: niet de vervoerder, maar de verzender stelt een offerte op, waarbij gebruik wordt gemaakt van AI. Op basis van historische vracht- en spotprijzen, vooraf ingestelde bandbreedtes en prijsplafonds, evenals logistieke randvoorwaarden zoals doorlooptijden, transportwijze of duurzaamheidscriteria, berekent de oplossing zelfstandig een marktconforme aanbiedingsprijs. Deze wordt in real-time gepubliceerd op het transport management platform en individueel afgestemd op verschillende vervoerders.

Geïntegreerde AI- en wetenschappelijke analyses evalueren het gedrag van vervoerders op basis van eerdere boekingen en genereren gepersonaliseerde aanbiedingen. Hierdoor is een hoge mate van differentiatie mogelijk. Het systeem voorspelt automatisch een prijs binnen het opgegeven kader voor elke vervoerder.

Als de opdracht niet wordt geboekt tegen een van de initiële prijzen, past het systeem de prijs dynamisch aan of start het aanvullende biedingsrondes. Hier zit het verschil tussen een geautomatiseerde en een autonome oplossing: Autonomous Procurement bepaalt zelfstandig welke vervoerders vervolgens worden uitgenodigd, welke voorwaarden worden aangeboden en hoe lang elke biedingsronde duurt. Dit bespaart aanzienlijk tijd.

Wat voorheen uren kostte, gebeurt nu binnen enkele seconden en is bovendien schaalbaar, foutloos en 24/7 beschikbaar. De resultaten spreken voor zich: tot 90% van de opdrachten wordt geautomatiseerd gematcht, waarbij de matchtijd daalt naar gemiddeld 70 minuten.

Feit is: hoe meer gestructureerde historische data over vracht, routes en vervoerders beschikbaar is, des te nauwkeuriger en efficiënter werkt het systeem. Platformgebaseerde transportmanagementsystemen met een breed netwerk, betrouwbare marktgegevens en grote hoeveelheden informatie vormen hiervoor de beste basis.

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: