Kennisplatform voor noord holland

Ondernemers triggeren met creatieve blik op álle cijfers

Geplaatst op 22 april 2020

Als bankier ondernemers adviseren: dat is leuk én complex. Complex omdat een ondernemer bij uitstek zelf specialist is, en leuk omdat ondernemers creatief zijn en vaak open staan voor een andere kijk op de zaak. “Je wilt een ondernemer triggeren. Zodat hij of zij zelf een optimale oplossing bedenkt voor steeds weer nieuwe uitdagingen.”

Accountmanager Grootzakelijk van de Rabobank Alkmaar e.o. Esther van Luyn laat zich niet graag verrassen. “Ik weet goed wat er bij mijn klanten speelt. En ik weet ook welke regionale, nationale en internationale macro-economische trends van invloed kunnen zijn op hun branche. Tel daarbij mijn kennis van ontwikkelingen uit de sector op en je hebt heel zinvolle gesprekken.” Van Luyn wil de ondernemer optimaal voorbereiden op de toekomst, bewust laten kiezen voor duurzame investeringen of juist voor meer specialisatie. “Ik ben strategisch sparringpartner voor grotere ondernemers in Noord-Holland Noord, vanuit mijn actuele kennis van de branche en analyse van de cijfers. Dus kijk ik kritisch naar wat een bedrijf doet of naar de kansen die het laat liggen. Die eerlijkheid wordt altijd gewaardeerd.”

Kennisbank

Rabobank beschikt over een uitgebreid kenniscentrum, met economen en andere specialisten die continu onderzoek doen. Dat levert ontzettend veel data op, die bovendien steeds vernieuwd wordt. “Als accountmanager filter ik daar voor mijn klanten de relevante gegevens uit, informatie waarmee zij hun bedrijf kunnen versterken. Wij willen ondernemers helpen om te groeien. Dat is in ons belang, maar uiteindelijk vooral in dat van de ondernemer en zijn personeel.”

Actueel én prangend is het tekort aan personeel. “Dat zie je nu bijna overal. In de bouw, de zorg, de ICT en bij agrarische bedrijven kampen ze al een aantal jaar met een toenemende arbeidsmarktkrapte. Maar ook de zakelijke dienstverlening merkt dat het steeds moeilijker wordt om personeel te vinden”, vertelt Van Luyn. Niet dat het kenniscentrum van Rabobank daar nou een kant-en-klare oplossing voor heeft. “Maar door de arbeidsmarktkrapte goed te analyseren, zien we ook waar wel kansen liggen. Bijvoorbeeld dat het kan lonen om te investeren in digitalisering of te verhuizen naar een regio waar nog wel genoeg personeel te vinden is.”

Duik in de cijfers

In Noord-Holland Noord blijkt de arbeidsmarktkrapte minder groot dan elders in Nederland. “De werkgelegenheidsgroei in deze regio was ook minder sterk dan in Amsterdam. In Noord-Holland Noord kwamen er tussen 2013 en 2018 twaalfduizend banen bij. Een groei van drie procent. Amsterdam noteerde in diezelfde periode een groei van zestien procent.” Met alleen dat gegeven kun je als bedrijf misschien niet zoveel. Aan Van Luyn om de ondernemer inzicht te bieden. “De cijfers laten namelijk ook zien dat de stroom werkforensen vanuit de regio naar Amsterdam is gegroeid. Als je dieper in die cijfers duikt en ze goed uitsplitst naar soort werknemer en sector, kun je als bedrijf besluiten om je vestiging van Amsterdam te verhuizen naar pak ‘em beet Castricum of Hoorn. Minder reistijd is voor veel werknemers heel aantrekkelijk. Arbeidsmarktkrapte biedt in dat opzicht dus ook zeker kansen.”

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: