Kennisplatform voor noord holland

Proschoon: Zichtbaar schoon!

Geplaatst op 13 april 2022
Zichtbaar schoon!

Zichtbaar (en onzichtbaar) schoon: dat wil iedereen. Of je nu op kantoor of in een bouwkeet zit, als het er schoon en fris is werkt dat vele malen prettiger. Zien dat er wordt schoongemaakt is dan ook een logische tweede stap. “Bovendien vergroot het face-to-face contact de effectiviteit en de klantbeleving – je wordt letterlijk op je wenken bediend.”

Op je wenken bediend – daar bedoelen ze bij Proschoon mee dat je gewoon rechtstreeks en persoonlijk met de schoonmaakmedewerker afspraken kunt maken. “Als je bijvoorbeeld op woensdag nooit werkt, dat de schoonmaakmedewerker dan die dag je bureau uitgebreid onder handen neemt. Of dat hij of zij de werkkamers stofzuigt wanneer de gebruikers een teamvergadering hebben”, legt Nico de Goede uit. De directeur van Proschoon is er heilig van overtuigd dat door de directe interactie tussen het schoonmaakteam en de gebruikers van het gebouw, de schoonmaakkwaliteit beter en hygiënischer is en de klant tevredener over de samenwerking. “Ook leidt zichtbaar schoonmaken tot meer respect en waardering voor onze medewerkers. Om die redenen werken wij eigenlijk uitsluitend overdag, als de gebouwgebruikers zelf ook aanwezig zijn.” Dat doen de medewerkers op veel verschillende plekken. Onder meer op basisscholen, kinderdagverblijven, bij zorginstelling Scorlewald, in de kantoorruimtes van Bravilor, op het hoofdkantoor van Univé en voor Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier in Heerhugowaard.

Overdag aan de slag

Overdag schoonmaken blijkt in de praktijk voor veel bedrijven geen enkel bezwaar te zijn. “Een schoonmaker is echt geen uren bezig in een ruimte. Die doet zijn of haar taak en gaat verder. Terwijl de winst van het persoonlijk contact evident is”, benadrukt relatiemanager Nico Vonk. Bijkomend voordeel is dat het veel makkelijker is om mensen te vinden voor werk overdag en dat er veel efficiënter kan worden gepland. “Ook dat is winst voor onze opdrachtgevers: wij zijn flexibeler, de bedrijven kennen onze mensen en onze mensen kennen de bedrijven en de medewerkers die er werken. Daardoor kunnen ze beter inspelen op specifieke eisen en wensen.” Tevreden medewerkers zorgen voor tevreden klanten: dat is voor Proschoon een onbetwistbaar feit.

Inclusieve maatschappij

Proschoon is een sociaal bedrijf. “Dat betekent dat ruim tachtig procent van onze mensen een afstand heeft tot de arbeidsmarkt. De achterliggende redenen zijn vaak heel verschillend, maar met voldoende begeleiding en ondersteuning is er helemaal geen sprake van een afstand tot de arbeidsmarkt”, zegt De Goede. “Schoonmaken kunnen ze, laat daar geen twijfel over bestaan. De zogeheten ‘afstand’ vraagt met name om extra begeleiding, soms in de privésfeer, soms qua werkritme”, licht Vonk toe. De jobcoaches weten precies hoe ze ‘hun’ medewerkers het best kunnen aansturen en motiveren. Dat is puur maatwerk, want de aanpak voor de één werkt soms niet voor de ander. “Die persoonlijke en mensgerichte aanpak betaalt zich bovendien terug in een loyale en enthousiaste groep medewerkers, die vaak zeer gedreven zijn om goed werk af te leveren.” Doel van Proschoon is om deze mensen ook volwaardig mee te laten doen in de maatschappij. Daar blijken ondernemers bepaald niet ongevoelig voor. “Je bijdrage leveren aan de samenleving is, zeker onder jongeren, steeds meer een principekwestie – dat doe je gewoon. Door de schoonmaak uit te besteden aan Proschoon vullen bedrijven hun MVO-beleid concreet in”, zegt De Goede. 

Circulair

Als kers op de taart zijn ze bij Proschoon ook heel duurzaam bezig. Ondermeer met de keuze voor biologische schoonmaakmiddelen. “Zo werken we met de middelen van Evie Blue. Een in water oplosbaar poeder waarmee onze mensen de sprayflacons steeds opnieuw kunnen vullen. Concreet betekent het minder afval van lege verpakkingen, maar ook minder verborgen kosten zoals transport en opslag”, legt De Goede uit. Ook qua personeelsbeleid ligt de focus op de lange termijn. “Wij hebben ongeveer 130 mensen aan het werk, maar die zien elkaar zelden omdat ze allemaal, vaak in kleine teams, op locatie werken. Dus zorgen we dat ze elkaar op een andere manier ontmoeten, waarbij we kennis en ontspanning combineren. We organiseren cursussen en bijscholing om de vakkennis op peil te houden en versterken zo gelijk ook de teamspirit – die dubbelslag werkt!”

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: