Op bedrijventerreinen, terminals en andere plekken, waar veiligheid en efficiëntie belangrijk zijn, moeten de verkeersstromen goed worden geregeld. Een niet goed werkend toegangssysteem betekent dat er veel tijd verloren gaat. Een goed systeem is ook belangrijk in het kader van de bestrijding van ondermijning en de controle op certificaten en bedrijfsinstructies. Secure Logistics biedt met de CargoCard, het Digitale Safety Paspoort en de PortKey pasklare oplossingen voor identiteits- en toegangscontrole. Met deze slimme systemen weet je precies wie je terrein betreedt, of diegene aan de juiste eisen voldoet en met welk doel iemand binnenkomt. Het zorgt voor veiligheid en is kostenbesparend doordat de doorstroming sterk verbetert. Ruim 5.000 bedrijven in 45 landen werken al veiliger en efficiënter door dit systeem. Ook in en rond Amsterdam heeft Secure Logistics klanten kunnen helpen aan betrouwbare en goed functionerende oplossingen voor toegang en identificatie.
Bij het contact met de klanten wordt nauw samengewerkt tussen het accountteam en de IT-afdeling. Dat levert maatwerk op dat de wensen en behoeften afdekt van de klanten. In gesprek met IT-manager Roald Horsten en Commercieel directeur Brenda van Leeuwen blijkt al snel dat gedrevenheid de toon voert bij Secure Logistics. Samen staan ze voor een product dat op veel afgesloten terreinen al geholpen heeft de toegangscontrole veel efficiënter te laten verlopen. Roald houdt zich vooral bezig met de ontwikkelingen rond de procesmatige beheersing van de strikte identiteitscontroles via bijvoorbeeld biometrische verificatie zoals gezichtsherkenning en vingerafdrukken. Brenda zorgt ervoor dat de vele goede voorbeelden van de al bestaande toepassingen zichtbaar worden voor beheerders van terreinen waar veiligheid en efficiëntie belangrijk zijn. “Voor iedere branche kunnen we een passende oplossing bieden. We werken nu vooral voor terminals, supply chain management, turnaround & contractor management, chemical industry, carriers en the food industry. Iedere organisatie heeft een eigen behoefte aan registratiegegevens. We bieden, passend bij de behoefte en het gevraagde veiligheidsniveau, pasklare oplossingen voor grote en kleinere terminals. Daarom is er vanaf het begin van het contact veel overleg tussen de accountmanagers, de IT-afdeling en de klant. Wensen en behoeften worden zo optimaal omgezet in een eigen toegangssysteem. Wij ontzorgen door aan de voorkant identiteitsgegevens vast te leggen. Wanneer bezoekers aankomen op locaties met een van onze toegangspassen worden de gegevens geverifieerd, zodat zij snel toegang kunnen krijgen. De combinatie van identiteitsmanagement en toegangscontrole levert tijdwinst en veiligheid op.”
Hoe werken de toegangssystemen?
Of een organisatie een hoog beveiligingsniveau wil of minder personeel, de toegangspassen CargoCard, Digital Safety Passport en PortKey worden ontworpen om de toegang tot diverse werkgebieden sneller, veiliger en efficiënt te maken. Roald: “Met ons XS-ID identificatiemiddel word je identiteit veilig op je toegangspas bewaard en worden toegangsprocessen gestroomlijnd. De gegevens staan veilig op een chip en niet in de Cloud. Dat betekent dat het niet afhankelijk is van externe gegevensdragers. Je hebt grip op toegangsprocessen en daarmee op je bedrijfsvoering. Wij zorgen voor snelheid, gemak en betrouwbaarheid.” Roald zorgt met zijn IT-medewerkers en in overleg met de accountmanagers voor passende systemen. “Wij ontwikkelen systemen die aansluiten bij de behoefte van onze klanten,” zegt IT-manager Roald. “Bij een toegangspoort kan apparatuur worden geplaatst zoals kaartlezers, camera’s met gezichtsherkenning of vingerafdrukbiometrie. Daarnaast worden de systemen vaak gekoppeld aan externe software, zoals WMS, TOS en GOS. Het resultaat is dat chauffeurs zonder onnodige wachttijd toegang krijgen en door biometrische verificatie via gezichtsherkenning of vingerafdruk is altijd duidelijk wie het terrein betreedt.”
Veel behoefte aan integratie van systemen
In een transportproces is het belangrijk dat het end to end wordt beheerst en dat systemen en bedrijven goed met elkaar communiceren. Er is volgens Roald daarom veel behoefte aan integratie van systemen. Koppelingen met externe software (API’s): WMS, TOS, GOS zijn mogelijk. Er kan ook worden betaald met de CargoCard bij bijvoorbeeld truckparkeerplaatsen en wasstraten. Nieuw is de mogelijkheid tot digitaal ondertekenen van vrachtbrieven (eCMR). “Met al deze toepassingen vereenvoudig je ook de administratie omdat facturen direct worden verwerkt in bedrijfssystemen.” Met een duidelijk doel om de wensen van de klanten om te zetten in oplossingen levert Secure Logistics een complete end-to-end oplossing. Brenda: “Wij doen het identiteitsbeheer voor bedrijven en bezoekers, regelen de toegangsregels en zorgen voor de integratie met achterliggende systemen. Zo leveren we niet alleen een toegangspas, maar een compleet ecosysteem.”
Privacy is gewaarborgd
Bij Secure Logistics staat privacy altijd voorop. Er wordt gewerkt met persoonsgegevens en daarom is maximale bescherming van die data essentieel.”Wij hebben de hoogste normen als het gaat om kwaliteit, veiligheid en privacy, “benadrukt Brenda. “Onze klanten moeten erop kunnen vertrouwen dat hun gegevens veilig zijn. We bieden dan ook maximale privacybescherming. Op het gebied van kwaliteitsmanagement, Informatieveiligheid en privacy-informatieveiligheid zijn wij gecertificeerd volgens de hoogste normen. Met ISO 27001 zijn we al NIS2-compliant in België en zorgen we voor maximale digitale en economische weerbaarheid.”
Oog voor de klanten en focus op innovaties
Brenda geeft aan dat Secure Logistics de ontwikkelingen rondom identiteitsmanagement nauwlettend volgt om altijd te voldoen aan wet- en regelgeving in Europa. “Ondanks het niet hebben van megabudgetten, hebben we met creativiteit mooie stappen gezet en waarde kunnen toevoegen voor de gebruiker. Gezichtsherkenning blijft de focus, maar we onderzoeken ook QR-codes en mobiele toepassingen voor toegangsbeheer. Dit met het doel dat klanten flexibeler kunnen werken.” Roald: “Er zijn voortdurend ontwikkelingen van biometrische verificatie, realtime monitoring en de artificial intelligence (AI). Wij volgen deze ontwikkelingen nauwlettend om tijdig te kunnen anticiperen en erop in te spelen.”
Optimale samenwerking
Brenda en Roald zijn trots op het klanttevredenheidcijfer van 7,5. De directe samenwerking van IT, projectmanagement en accountmanagers bij het klantcontact werpt z’n vruchten af volgens Brenda. “We stellen de klant in het hele proces centraal en zorgen voor een optimale samenwerking met klanten en stakeholders. Dat zorgt voor oplossingen die echt aansluiten bij de praktijk. Het mooie resultaat is een tevreden klant en een efficiënter toegangsproces. Het vertrouwen dat klanten ons geven, motiveert ons om onze end-to-end systemen bij nog meer toegangspoorten beschikbaar te maken,” besluit Brenda.
