Kennisplatform voor noord holland

Stichting Personeelsfonds voor Financieel Welzijn

Geplaatst op 13 oktober 2025

Steeds meer werkgevers zoeken naar manieren om hun medewerkers niet alleen professioneel, maar ook privé sterker te ondersteunen. Financieel welzijn speelt daarin een steeds belangrijkere rol. Met de Stichting Personeelsfonds voor Financieel Welzijn kunnen werkgevers hun medewerkers helpen een buffer op te bouwen, op een fiscaal voordelige manier. Het resultaat? Meer financiële rust bij medewerkers én een sterker werkgeversimago. Wij spraken met de bestuurders en oprichters van de stichting: Chantal Cok-Hendriks en Richard Cok.

Hoe is de stichting ontstaan?

Chantal: “Stichting Personeelsfonds voor Financieel Welzijn is eind 2022 opgericht om werkgevers en werknemers te ondersteunen bij het opbouwen van een gezonde financiële toekomst. Als gevolg van de sterk stijgende inflatie in 2022 zagen we dat veel werkgevers hun medewerkers graag extra financiële ondersteuning wilden geven. Als ze een loonsverhoging gaven, raakten medewerkers vaak hun toeslagen kwijt. Het gevolg was dat werknemers hun werkgever vroegen of ze minder konden werken. Onze klanten waren daarom op zoek naar een praktische oplossing die zowel werkgevers als werknemers ondersteunt.”

Richard: “Veel grote bedrijven hebben reeds een personeelsfonds, maar dat wordt vaak ingezet als lief-en-leedpotje. Wij wilden dit verbreden en écht inzetten voor financieel welzijn. Belangrijk om te weten: de bijdrage aan het personeelsfonds kan naast de Werkkostenregeling (WKR) worden toegepast. Bovendien behouden werknemers hun recht op toeslagen, omdat de inleg niet meetelt als extra inkomen. Daarmee is het personeelsfonds een laagdrempelige en veilige manier om medewerkers financieel te ondersteunen.”

Wat levert het werkgevers en werknemers op?

Chantal: “Werkgevers kunnen met het personeelsfonds inspelen op een groeiende behoefte bij hun medewerkers: grip op geldzaken en financiële zekerheid. Dit zorgt voor meer tevredenheid, minder stress en uiteindelijk ook voor hogere betrokkenheid en productiviteit binnen de organisatie.”

Richard: “En ook fiscaal is het interessant. De inleg van de werkgever is namelijk vrijgesteld van loonheffing en sociale premies. Dat betekent dat het geld volledig ten goede komt aan de medewerker. Voor de werkgever is het dus een kostenefficiënte manier om iets extra’s te bieden.”

Hoe werkt het in de praktijk?

Richard: “Wanneer een organisatie deelneemt, wordt er een aparte bankrekening geopend bij ABN AMRO. Hierop wordt zowel de bijdrage van de werkgever als de werknemer gestort. Wij registreren welke medewerkers deelnemen en sturen de werkgever maandelijks een overzicht met het totaalbedrag dat moet worden overgemaakt.”

Chantal: “Een belangrijke spelregel om fiscaal vriendelijk te sparen, is dat de werkgever en werknemer beiden een gelijke bijdrage doen. Als de werkgever dus 100 euro bruto inlegt, legt de werknemer hetzelfde bedrag via zijn nettoloon in. De inleg van de werkgever is vrij van loonheffing en sociale premies. Er zijn daarnaast varianten mogelijk, bijvoorbeeld deelname via een percentage van het loon, via een bonus of winstuitkering.”

Waarvoor mag het geld gebruikt worden?

Chantal: “Het gespaarde geld kan in principe vrij besteed worden, zolang het niet gaat om wettelijke uitsluitingen die te maken hebben met inkomstenderving, zoals financiering van kosten voor ziekte, invaliditeit, bevalling, adoptie of overlijden.”

Richard: “Maar denk wel aan hele waardevolle doelen, zoals een bruiloft, wereldreis, studie van de kinderen, of het opvangen van vaste lasten zoals huur, gas, water, elektriciteit of hypotheek. Juist die flexibiliteit maakt het fonds aantrekkelijk voor medewerkers.”

Hoe snel kan een werkgever starten?

Richard: “Binnen ongeveer vier weken kan een fonds volledig operationeel zijn.”

Chantal: “De kern zit vooral in ons adviestraject. Wij vinden het belangrijk dat werkgevers en werknemers goed geïnformeerd zijn. Deelname is altijd vrijwillig en medewerkers kunnen op ieder moment instappen of stoppen. Zo blijft het laagdrempelig en toegankelijk.”

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Kijk op www.stichtingpersoneelsfonds.nl of neem vrijblijvend contact op via 020 244 39 33.

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: