Kennisplatform voor noord holland

Toeleveringsketen van de mediasector kampt met serieuze cyberbeveiligingsproblemen

Geplaatst op 30 augustus 2022
Toeleveringsketen van de mediasector kampt met serieuze cyberbeveiligingsproblemen

Dertig procent van alle leveranciers van oplossingen voor de productie en distributie van content in de mediasector is vatbaar voor misbruik van kwetsbaarheden in hun publieke en open online omgeving. Dat blijkt uit wereldwijd onderzoek van BlueVoyant, aanbieder van security-oplossingen, dat de resultaten presenteert in het rapport “Media Industry Cybersecurity Challenges: A Vendor Ecosystem Analysis”.

De mediasector kent een van de meest complexe ecosystemen. Dit maakt het lastig voor mediabedrijven om op veilige wijze content te produceren, distribueren en beheren. Van het concept tot de productie en van de productie tot de consument zijn zij afhankelijk van leveranciers, dienstverleners, partners en technologie van derden. Misbruik van kwetsbaarheden kan resulteren in verlies van content en verstoring van bedrijfsprocessen.

Onderzoek

Met dit onderzoek wil BlueVoyant de bewustwording vergroten van de beveiligingsproblemen waarmee mediabedrijven te maken hebben en de sector helpen om zich effectiever tegen cyberaanvallen te beschermen. Het onderzoek werd uitgevoerd met behulp van het Terrain: 3PRTM (Third-Party Cyber Risk Management) platform van BlueVoyant. Dit identificeert kwetsbaarheden in de aan het internet gekoppelde applicaties van bedrijven en andere zwakke punten waarvan cybercriminelen misbruik kunnen maken.

“De mediasector kampt met tal van beveiligingsproblemen. Dat geldt voor alles, van contentlekken die direct tot omzetverlies kunnen leiden tot ransomware en cyberaanvallen op distributiekanalen”, zegt Vincent Turner, Director Nederland. “Het rapport laat zien dat leveranciers die de mediasector bedienen vatbaarder zijn voor beveiligingsincidenten dan leveranciers van andere branches. Het goede nieuws is dat de mediasector proactieve maatregelen kan treffen om de beveiliging te verbeteren.”

Andere belangrijke bevindingen uit het onderzoek zijn onder meer:

  • Het percentage leveranciers aan de mediasector dat vatbaar is voor beveiligingsincidenten is twee keer zo hoog als de benchmark voor alle bedrijven in uiteenlopende sectoren die door BlueVoyant worden gemonitord.
  • De helft van alle populaire oplossingen voor contentmanagement die door mediabedrijven worden gebruikt blijkt, gevaarlijke kwetsbaarheden te bevatten.
  • Patching is een belangrijk probleem voor de mediasector. Zestig procent van alle geïdentificeerde kwetsbare systemen blijven zes maanden na het uitbrengen van een patch onbeschermd.

Cybercriminelen

“De digitale toevoerketen vormt een populair doelwit voor cybercriminelen. Dat geldt niet alleen voor de mediasector, maar voor alle branches”, zegt Dan Vasile, Vice President Strategic Development bij BlueVoyant. “Mediabedrijven zouden hun beveiliging moeten verbeteren door het ecosysteem van leveranciers voortdurend te monitoren en mogelijkheden voor gegevensanalyse in te zetten om het verhelpen van de meest kritieke kwetsbaarheden op prioriteit in te delen.”

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: