Kennisplatform voor noord holland

Van Lanschot Kempen verlengt hoofdsponsorschap Het Concertgebouw met drie jaar

Geplaatst op 8 februari 2022
Van Lanschot Kempen verlengt hoofdsponsorschap Het Concertgebouw met drie jaar

Van Lanschot Kempen heeft zich tot en met 2025 verbonden aan Het Koninklijk Concertgebouw in Amsterdam. De oudste onafhankelijke financiële instelling van Nederland is sinds 2018 hoofdsponsor van de concertzaal. De afgelopen tijd maakte de samenwerking onder meer de veelbekeken online concertserie Empty Concertgebouw Sessions mogelijk.

Maarten Edixhoven, voorzitter Raad van Bestuur van Van Lanschot Kempen over het partnership: ‘Bij Van Lanschot Kempen draait het niet alleen om financieel vermogen maar ook om cultureel vermogen. Het gaat om het bewaken, behouden en laten groeien van alles van waarde.  Muziek brengt troost, inspiratie en blijdschap, het is ‘het perfecte soort kunst’ zoals Oscar Wilde lang geleden schreef. Het Concertgebouw verbindt en verrijkt mensen met een fantastische muzikale ervaring. We zijn dan ook heel trots ons partnership met Het Concertgebouw met drie jaar te verlengen.’

Simon Reinink, algemeen directeur van Het Concertgebouw: ‘In moeilijke tijden leer je je echte vrienden kennen. Dat is de afgelopen periode weer gebleken. In de tijd dat Het Concertgebouw gesloten was vanwege de coronapandemie, wisten we ons verzekerd van de niet aflatende steun van Van Lanschot Kempen. Dankzij hun steun konden vele musici alsnog voor ons publiek optreden in de online Empty Concertgebouw Sessions. Daarmee konden we ondanks de vele beperkingen toch invulling geven aan onze gezamenlijke ambitie om zoveel mogelijk mensen te verrijken met een sublieme muzikale ervaring.’

Vind jezelf en elkaar in de schoonheid van muziek

Het hoofdsponsorschap van Van Lanschot Kempen bij Het Concertgebouw heeft als thema ‘Vind jezelf en elkaar in de schoonheid van muziek’. Dit heeft de afgelopen vijf jaar op vele manieren vorm gekregen. Naast concertbezoek van medewerkers en cliënten omvat de samenwerking verschillende sociaal-maatschappelijke projecten. Zo kwamen leerlingen uit het speciaal onderwijs naar Het Concertgebouw, waarbij medewerkers van de bank hielpen de leerlingen te begeleiden bij hun bezoek aan het spectaculaire concert ‘Duizend-en-een-nacht’.

Ook werden er videoseries en podcasts ontwikkeld om klassieke muziek toegankelijker te maken, zoals de serie ‘Je kent meer muziek dan je denkt‘. Er worden ook jaarlijks een aantal speciale concerten georganiseerd in dit kader zoals het concert ‘Symphonic tribute to Avicii’. Tijdens de coronacrisis maakte Van Lanschot Kempen meer dan veertig Empty Concertgebouw Sessions mogelijk waarin meer dan 100 Nederlandse en internationale artiesten online concerten gaven in een leeg Concertgebouw. De concertserie was een groot succes en bereikte honderdduizenden kijkers.

Achtergrond

Van Lanschot Kempen draagt al sinds 1737 bij aan het behoud en de opbouw van het culturele erfgoed in Nederland. Zo is Van Lanschot Kempen partner van het Van Gogh Museum, Het  Noordbrabants Museum en het Kröller-Müller Museum. Ook bezit de financiële instelling de oudste bedrijfskunstcollectie van Nederland. Het zijn diverse vormen van culturele ondersteuning die elkaar kunnen versterken en verrijken en zo bijdragen aan de groei van het cultureel vermogen van de bank. Het eigen ‘culturele vermogen’ van Van Lanschot Kempen wordt al jaren gedeeld. Voor relaties en personeel worden het hele jaar door activiteiten georganiseerd rond de culturele partnerships van Van Lanschot Kempen en de kunstcollectie siert de kantoren.

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: