Kennisplatform voor noord holland

Van Leeuwen Zwanenburg Sloopwerken (VLZS): Specialistisch slopen op Schiphol

Geplaatst op 21 juli 2021
Van Leeuwen Zwanenburg Sloopwerken (VLZS): Specialistisch slopen op Schiphol

Schiphol bruist, 24/7. Dat geldt niet alleen voor aankomende en vertrekkende reizigers, ook voor de bedrijven die er gevestigd zijn en de mensen die er werken. Bovendien investeert de luchthaven continu in renovatie, herstructurering en nieuwbouw. “Ook voor ons sloopbedrijf geldt daar dus: 24/7.” 

Op Schiphol zijn ze een geaccepteerde partner. Maar liefst tachtig medewerkers van Van Leeuwen Zwanenburg Sloopwerken, kortweg VLZS, hebben een Schipholpas waarmee ze vrijwel overal op de luchthaven kunnen komen om er sloop-, betonboor- en zaagwerk en verschillende saneringswerkzaamheden uit te voeren. “Dat gaat van kleine klussen zoals het weghalen van een wandje, tot en met omvangrijke projecten als de complete sloop van Vertrekhal 1 (project HT1) omdat die gemoderniseerd moet worden”, vertelt Marcel van Leeuwen, directeur van VLZS. Onder die tachtig mensen zitten slopers, asbestsaneerders, opruimers, betonboorders en betonzagers, chauffeurs, heftruckchauffeurs en machinisten.

“We hebben twee vaste dag/nachtuitvoerders op Schiphol. Die zijn op de hoogte van alle werk- en veiligheidsprocessen. Zij hebben ook nauwe contacten met de verschillende diensten die op de luchthaven actief zijn, onder meer met Safety, Authority, Security, Operations, Havendienst, de vergunningverstrekkers en toezichthouders”, legt Van Leeuwen uit.

Elektrische slopers

Bovendien beschikt VLZS over een fors eigen machinepark, waarvan een aantal speciaal voor Schiphol zijn aangeschaft. “Afgelopen jaar hebben we vier nieuwe elektrische sloop- en sorteermachines gekocht. Deze elektrische machines hebben een officieel CE-fabriekskeurmerk: iets wat Schiphol eist.” En daar gaan ze bij VLZS graag in mee. Het bedrijf komt al vijftien jaar op Schiphol en is zelfs op een aantal gebieden preferred supplier. “Daar zijn we trots op. Ik kan wel zeggen dat we er niet alleen de weg op ons duimpje kennen, maar dat we de luchthaven ook echt snáppen. De logistiek, de processen, de veiligheidsrisico’s en alle maatregelen die Schiphol treft om alles in goede banen te leiden: we kennen de mensen, weten bij wie of op welke afdeling we moeten zijn voor specifieke vragen – van diep in de bagagekelder tot op het platform of het regiecenter.”

Anderhalf jaar terug moest het havendienstkantoor op het platform weggehaald worden. De medewerkers van VLZS stonden op nog geen drie meter van de vliegtuigen te slopen. “Daar kijken ze echt niet meer van op.” De voorbereidingen voor dit soort projecten vergen veel kennis en inlevingsvermogen van de omstandigheden in dit specifieke operationele gebied.

In bouwteam

Op Schiphol werkt VLZS ook voor contractors als BAM, Heijmans, Volker Wessels, Van der Lande en Engie. “Ook voor die bedrijven is het prettig om te werken met mensen die Schiphol goed kennen en begrijpen. Het is toch echt een heel specifiek werkgebied met allemaal eigen regels en processen, en met een geheel eigen logistiek systeem. Daar moet je continu rekening mee houden”, zegt Van Leeuwen. Vaak opereren ze dan ook in bouwteam. En ongeacht wie de opdrachtgever is, vanuit Schiphol houden ze toch graag zelf de regie. Er zit dus vrijwel altijd iemand bij van het luchthavenbedrijf om alle bezigheden op de voet te kunnen volgen. “Logisch ook: veiligheid en toezicht zijn zo verankerd in de bedrijfsvoering en zo eigen aan de luchthaven. Dan wil je niets aan het toeval overlaten”, zegt Van Leeuwen.

Voor VLZS geen enkel punt, zelf zitten ze er ook graag bovenop. “We werken geregeld voor organisaties waar de details er toe doen – in ziekenhuizen bijvoorbeeld of universiteiten, maar ook in de voedingsmiddelenindustrie en retail. Zeker in operationele situaties – als ze bij het bedrijf in kwestie dus gewoon door willen blijven werken – moet je je dan echt kunnen verplaatsen in de ander.”

Slopen in stilte

VLZS denkt sowieso graag mee met zijn klanten. “We zijn gespecialiseerd in sloopwerk in operationele situaties. Dat wil zeggen dat we in staat zijn een stofvrije en geruisloze sloopklus te realiseren in een ziekenhuis, hotel, bedrijfspand of luchthaven waar ondertussen wordt doorgewerkt. Wij snappen heel goed dat de operaties in een ziekenhuis gewoon door moeten kunnen gaan en dat reizigers op Schiphol moeiteloos van en naar de gate kunnen komen – zonder hinder te ondervinden van stofwolken of oorverdovende herrie. Zo tussen alle bedrijven door laveren is voor ons een tweede natuur geworden.”

Onder de klanten van VLZS zitten dan ook verschillende medische instellingen, winkels, bouwbedrijven en fabrieken. En Schiphol dus. Allemaal organisaties die graag door willen kunnen werken en de operatie niet kunnen stremmen.

Hergebruik en circulair

Veel sloopklussen zijn het voorstadium van renovatiewerk. Voor het slopen niet per se relevant, maar wel uit oogpunt van recycling. “Dat we veel oog hebben voor hergebruik is niet zo heel verrassend: dat past uitstekend bij het principe van renovatie. Voor veel opdrachtgevers wel een item. Duurzaam willen zijn, niet onnodig materialen verspillen. Aan een sloper is dat ook wel besteed. Hiervoor hebben wij een eigen, circulaire Materiaalbank opgericht, waar wij met medewerkers die afstand hebben tot de arbeidsmarkt de materialen uit de werken weer een nieuw leven geven.”

VLZS opereert in heel Nederland, met een sterke focus op de industrie en de retail. Voor werk in supermarkten rijden ze zelfs rond met speciale vrachtwagens die helemaal zijn ingericht met de juiste apparatuur en machines. “Binnen zestien uur kunnen we een supermarkt van binnen volledig strippen en casco opleveren. Klaar voor een restyling of herinrichting, bijvoorbeeld na een overname.” Ideaal voor supermarktmanagers die zo snel mogelijk aan de slag willen met hun nieuwe inrichting om daarna weer open te kunnen gaan. VLZS werkt voor een aantal landelijke supermarktketens en retailorganisaties.

Asbest en Chroom6

Ook op Schiphol spelen actuele kwesties rondom de verwijdering van milieuonvriendelijke stoffen en materialen. Deze stoffen en materialen worden door VLZS vakkundig gesaneerd. “Ook zijn wij onderdeel geweest van een werkgroep met Schiphol Airport HSE (Safety) om de problematiek rondom Chroom6 op te pakken. Heel concreet hebben wij al diverse Chroom6-saneringen op de luchthaven onder het nieuwe protocol uitgevoerd”, vertelt Van Leeuwen. Want milieutechnisch beschikken ze bij VLZS ook over de nodige knowhow en certificaten. Allround, maar wel met een ruime mate aan specialistische kennis.

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: