Kennisplatform voor noord holland

YourGift Cards: óók een cadeau voor de maatschappij

Geplaatst op 5 oktober 2021
YourGift Cards: óók een cadeau voor de maatschappij

In Gebouw De Paerel aan de Herengracht in Amsterdam zijn een aantal bijzondere bedrijven gevestigd. We lichten er één uit: YourGift Cards. Deze onderneming is gespecialiseerd in cadeaukaarten voor de zakelijke markt en doet dat met een maatschappelijke focus. We spraken Toon van Dooijeweerd, directeur van YourGift Cards én van moedermaatschappij Paerel Investment.

“YourGift Cards is in 2005 in Rotterdam opgericht door drie marketeers. Wij zijn een investeringsmaatschappij en kwamen met hen in contact omdat wij het leuk vonden dat zij een product boden dat nog niet bestond: een cadeaukaart die zowel fysiek als online te besteden is. De VVV-bon was toen nog echt een bon, van papier. Dit product was echt uniek en revolutionair.”Paerel Investment zorgde voor de aanwezigheid en groei van YourGift in het digitale betalingsverkeer. “We waren één van de eerste partijen die zich aansloten bij een Elektronische Geldinstelling (EGI), deze staat onder direct toezicht van De Nederlandsche Bank. Alle tegoeden op de YourGift Cadeaukaarten zijn zeker gesteld bij de EGI, daardoor is het saldo op alle cadeaukaarten honderd procent gegarandeerd.”

In eerste instantie richtte YourGift zich op de consumentenmarkt. “We hebben een mooie positie kunnen verwerven en hebben als standplaats Amsterdam gekozen, omdat ook onze moedermaatschappij hier is gevestigd. Toen hebben we ook de duidelijke keuze gemaakt om een nieuw team neer te zetten dat zich echt ging richten op de zakelijke markt. Op de markt voor consumenten zijn de bekende cadeaukaarten alomtegenwoordig. Wij bieden een heel breed besteedbare cadeaukaart voor met name de B2B-markt.”

Bonus voor goed doel

YourGift richt zich daarbij onder andere op aanbestedingen. “Zo wonnen wij bijvoorbeeld een aanbesteding om vier jaar lang zakelijke cadeaukaarten te mogen leveren aan de Rijksoverheid. Een hele mooie klus en voor ons het bewijs dat we op de goede weg zijn: wij zijn echt relevant met onze kaart.” Zoals het vaak gaat met een vraag vanuit de zakelijke hoek: kan er nog wat korting vanaf? “Wij doen dat anders: wij verstrekken een bonus van drie procent over de waarde van de kaart. Die kan gedoneerd worden aan een goed doel of een maatschappelijke instelling: iets wat de afnemer belangrijk vindt en waarover hij kan vertellen aan de ontvangers van de kaarten. Dit is hoe wij ons onderscheiden in de markt: we maken impact en zorgen voor maatschappelijke betrokkenheid.

In de bus of in de mail

YourGift slaagt daar erg goed in, maar doet het niet alleen voor eigen gewin. “Wij doen dit ook echt vanuit onze eigen overtuiging: geld verdienen is prima, maar wat doe je voor de maatschappij? Onze kaarten zijn een heel mooi middel om de samenleving een beetje te helpen.” De coronatijd was zakelijk gezien een goede periode voor cadeaukaarten. “Het is een gemakkelijk product om bijvoorbeeld je werknemers te belonen, omdat je de kaart zowel fysiek als digitaal kan aanbieden en besteden. Bedrijven en instellingen kozen er voor om met fysieke kaarten medewerkers thuis te verrassen, maar ook veel organisaties kozen voor de duurzame optie: een digitale kaart in de mailbox, waardoor iedereen met een druk op de knop een mooie besteding kan uitzoeken.” Het grote voordeel daarvan is ook: zo’n kaart komt altijd aan. “En je hebt geen druk-, verpakkings- en verspreidingskosten. De digitale kaart heeft dan ook een behoorlijke groei doorgemaakt het afgelopen anderhalf jaar.”
Zo richting het einde van het jaar neemt de drukte bij YourGift sowieso altijd toe: de kerstperiode is een dankbare tijd voor liefhebbers van cadeaukaarten. “Werkgevers kiezen ervoor om in plaats van een kerstpakket een mooie cadeaukaart weg te geven, óf er wordt een kerstpakket gekozen en daaraan wordt onze kaart toegevoegd. Daarin is van alles mogelijk, men mag gerust informeren wat we allemaal kunnen doen.”

Impact maken

De kerstgedachte maakt ook dat het doneren aan een goed doel eveneens populair is. WarChild is één van de doelen waar het team van YourGift extra warm van wordt. “In plaats van een bonus van drie procent, krijgen kaarten waarbij de afnemer voor een WarChild Giftcard kiest een bonus van maar liefst vijf procent.” Natuurlijk kunnen ontvangers van de cadeaukaarten er ook voor kiezen hun tegoed volledig aan WarChild of een ander goed doel te schenken. “Daar is iedereen vrij in: het bedrag volledig besteden aan een mooi cadeau, deels doneren, helemaal doneren… In elk geval: wij zorgen voor die bonus van een paar procent naar een goed doel. Dus als afnemer van onze kaarten ben je altijd goed bezig.” Dat geeft een goed gevoel en dat wil YourGift graag nog meer uitdragen. “Onze moedermaatschappij Paerel Investment investeert ook steeds meer in impactvolle bedrijven: organisaties die het verschil maken op het gebied van duurzaamheid of maatschappelijke betrokkenheid. Dat trekken we door naar de cadeaukaart: het is een jas die ons past.”

Luxury Card en duurzame kaart

De YourGift cadeaukaart is een heel breed besteedbare kaart, maar soms willen afnemers nét iets extra doen. “Voor jubilea van werknemers bijvoorbeeld, of voor bijzondere klanten. Onze Your Luxury Giftcard speelt daarop in, die richt zich op het hogere, luxer segment. Een uitbreiding in ons assortiment die gewaardeerd wordt.” Daarnaast komt er een duurzame kaart aan, de Your Green Gift Cadeaukaart, gericht op ondernemingen die duidelijk willen laten zien dat zij een duurzame focus hebben en dat tot in de puntjes uitdragen, ook als zij iets weggeven. “Je ziet dat bijvoorbeeld aanbestedingen vanuit de overheid zich steeds meer richten op duurzaamheid. Een ontwikkeling waar wij een passend antwoord op willen hebben.”

Relevantie

YourGift werkt met partners die relevant zijn en de juiste boodschap meegeven, of dat nu een goed doel of een groen doel betreft. “Relevantie is het toverwoord. We zoeken het niet in de kwantiteit, maar in de kwaliteit. Zodat onze afnemer echt een goed en relevant cadeau geeft aan de ontvangers.” Van Dooijeweerd noemt er een paar: “Winkels zoals Bijenkorf, ICI Paris, Praxis, Wehkamp en C&A. Maar we doen ook veel met Topbloemen, Topfruit en Toptaarten. Goede doelen waar we mee werken zijn naast WarChild bijvoorbeeld ook Only Friends, de Hersenstichting en het Rode Kruis.” Bekende namen, maar afnemers van de kaarten kunnen ook kiezen voor een heel gericht of lokaal doel. “We hebben vorig jaar een traject gedaan met de Rijksoverheid om schoolkinderen met een achterstand te ondersteunen middels een tabletactie. Ouders van deze kinderen waren niet in staat om de benodigde tablets aan te schaffen. Dankzij het bonuspercentage op de kaarten die de Rijksoverheid bij ons afnam, konden wij een cheque van 16.000 euro overhandigen om wél die tablets te kunnen aanschaffen. Wij zijn op zo’n moment extra blij: de afnemer heeft ons gekozen voor de aanschaf van cadeaukaarten, heeft gekozen voor zo’n mooi goed doel én wij hebben geholpen om maatschappelijke impact te maken. Dan komt alles samen en weten we weer waar we het allemaal voor doen.”

YourGift Cards is hét platform van cadeaukaarten voor de zakelijke markt. De YourGift cadeaukaarten hebben een 100% saldogarantie door een EGI-waarborg, zijn zowel online als fysiek breed besteedbaar en hebben een ruime geldigheidsduur van maximaal vier jaar. Op de YourGift cadeaukaarten is een bonus van drie tot vijf procent van toepassing, die naar een gekozen goed doel of maatschappelijke instelling gaat.

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: