Kennisplatform voor noord holland

Zakelijk tekenen: effectief communicatiemiddel in het bedrijfsleven

Geplaatst op 14 juli 2025
Zakelijk tekenen: effectief communicatiemiddel in het bedrijfsleven

Zakelijk tekenen wordt steeds vaker toegepast in het bedrijfsleven om boodschappen duidelijker over te brengen. Toch is er soms ook weerstand te merken. “Maar, ik kan helemaal niet tekenen!” is bijvoorbeeld een veelgehoorde uitspraak. Dat geeft echter niets. Want echt, iedereen kan leren tekenen. Het gaat immers niet om de kwaliteit van de tekening, maar of en hoe je de boodschap overbrengt. Met een workshop Zakelijk Tekenen leert iedereen om dit op de juiste manier te doen. Hierbij gaat het dus niet om mooi tekenen, maar om de boodschap zo goed mogelijk visueel over te brengen. 

Dit biedt enorm veel voordelen op de werkvloer. In dit artikel leggen we uit waarom zakelijk tekenen steeds vaker wordt toegepast en waarom het zo’n effectief communicatiemiddel blijkt te zijn. 

Boodschap vereenvoudigen 

Soms zien we dat er zeer moeilijke zinnen en complexe teksten worden gebruikt. Bijvoorbeeld tijdens vergaderingen of bij gesprekken met de klant. Waarschijnlijk herken je dit zelf ook wel. Van die documenten die je onder ogen krijgt en waarvan je de helft niet begrijpt. De woorden dansen voor je ogen en het lukt je maar niet om de concrete boodschap te herkennen. Pas wanneer er bijvoorbeeld beeld bij wordt gebruikt of als de persoon in kwestie er uitleg over geeft, wordt helder wat hier beschreven staat. 

Door te tekenen, ben je in staat om een complex verhaal te vereenvoudigen. Dat hoeft niet met hoge kwaliteitstekeningen. Je vereenvoudigd de tekst juist met behulp van simpele tekeningen. Tekeningen door iedereen begrepen zullen worden. Dat maakt dat de boodschap veel beter zal overkomen. Met een workshop zakelijk tekeningen bij bijvoorbeeld www.burobrand.nl, leer je hier meer over.

Lukt het je niet om een beeld bij de tekst te maken? Dan is dit teken dat de boodschap te onduidelijk is. Hierdoor word je dus ook gedwongen om op een andere manier naar je boodschap te kijken. Wat wil je nu echt overbrengen aan de ontvanger? Wat is het doel hiervan? Zo vereenvoudig je de boodschap al in je hoofd en ben je ook in staat om hier simpele afbeeldingen bij te bedenken. Je laat weg wat niet belangrijk is en focust je dus enkel op de kern. 

Informatie beter onthouden 

Mensen zijn van nature visueel ingesteld. Het menselijke brein kan informatie beter opslaan als er met afbeeldingen wordt gewerkt. Dit heb je zelf vast ook wel gemerkt. Een ellenlange reclametekst wordt veel minder goed onthouden dan een tekst met afbeeldingen. De meeste mensen lezen een tekst maar half. De afbeeldingen worden echter wel bekeken en blijven ook langer hangen. Als er opnieuw aan de informatie wordt gedacht, zijn mensen sneller in staat om het plaatje weer voor zich te zien. 

Nieuwe verbindingen leggen 

Het mooie van zakelijk tekenen is dat het ook de schrijver of tekenaar zelf helpt om nieuwe verbindingen te leggen. Zakelijk tekenen dwingt men namelijk om dieper naar de kern te kijken. Om echt de belangrijkste punten van het verhaal te onderzoeken en vanuit hier te gaan tekenen. Bovendien wordt het brein dan op andere punten geprikkeld, waardoor de creativiteit toeneemt en je in staat bent om geheel nieuwe inzichten te ontwikkelen. 

Delen via

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: