Duitse les vanuit mijn Homeoffice
Om eerlijk te zijn – ik heb het altijd afgehouden, online-learning, blended learning, lessen via skype… collega’s taaltrainers deden het wel, maar ik wilde mij er niet aan wagen. Dat veranderde wel heel snel toen vanaf half maart iedereen thuis ging werken. Binnen enkele dagen gaf ik voor het eerst les via videobellen. Gelukkig stonden de meeste cursisten open voor deze vorm van taaltraining. En voor sommige bedrijven was deze tijd zelfs gunstig voor training en opleiding. Ondertussen verzorg ik alle taaltrainingen vanuit mijn Homeoffice, zoals de Duitsers het thuiswerken noemen.
Bij een zakelijke taaltraining staat meestal de spreekvaardigheid centraal. Die kun je via een videoconferencing-tool net zo goed oefenen als face-to-face, zeker in een individuele training. Bij een groepstraining, zo stelde ik vast, moet ik veel meer modereren dan in een ‘gewone’ training. Je mist een hoop lichaamstaal en de groepsdynamiek wordt toch enigszins beperkt door de techniek. Maar dat hangt ook van de groep af. Collega’s die elkaar goed kennen, communiceren ook via het beeldscherm vrij soepel – zelfs als het in het Duits moet!
Net als in de ‘echte’ les kan ik audiofragmenten laten horen en video’s laten zien en alle soorten documenten met de cursisten delen. Wel is een online-training vermoeiender voor trainer én cursist. Terwijl mijn trainingssessies normaal gesproken twee of drie uur met een korte pauze duren, zijn nu anderhalf uur vaak het maximum. Bij langere sessies moeten er meer pauzes worden ingelast. Daartegenover staat dat je vaak ook meer dan een keer per week kunt afspreken.
Technische problemen zijn er gelukkig weinig en meestal houdt de internetverbinding aan alle kanten stand. Katten die over het toetsenboord lopen of op de achtergrond hard miauwen, enthousiaste honden, aanbellende postbodes, een baby dat plotseling bij papa op de schoot zit – dat stoort misschien zelfs minder dan de onderbrekingen door collega’s en telefoontjes bij een training in company.
De cursisten zijn tevreden, maar zeggen gelukkig ook dat ze uitkijken naar een fysieke les. Toch is online-training een optie die ook in ‘normale tijden’ van pas kan komen. Hoe vaak is het lastig om een training te plannen en zijn er obstakels zoals een lange reistijd, de file, geen 2 of 3 uur aan één kunnen vrijmaken? Een training dat (deels) via het beeldscherm plaatsvindt, kan de oplossing zijn. De voordelen van de fysieke les en de online-les worden dan gecombineerd tot een taaltraining op maat.
Katja B. Zaich