Twee gelijkwaardige bedrijven stonden voor dezelfde uitdagingen: professionaliseren en groeien voor een toekomstbestendige bedrijfsvoering. In een tijd waarin de ontwikkelingen zich razendsnel opvolgen en personeel schaars is, bundelen Witte en P. Bruijn hun krachten.
P. Bruijn Installatiebedrijf is al dertig jaar als totaalinstallateur actief vanuit Heerhugowaard. De inmiddels zeventigjarige oprichter en eigenaar Piet Bruijn monteert en onderhoudt samen met zijn vrouw en mede-eigenaar Nel Bruijn, vier zoons en twintig personeelsleden duurzame installaties, sanitair, loodgieterswerk, centrale verwarming, ventilatie, dakbedekking en airconditioning. “We zijn een echt familiebedrijf en dachten de laatste jaren veel na over de toekomst met elkaar”, vertelt Michel Bruijn, zoon van Piet. “Om ons heen zien we dat veel kleinere installatiebedrijven worden opgeslokt door grote bedrijven. Dan verlies je als bedrijf je waarden en cultuur die we als familie zo zorgvuldig hebben opgebouwd, dus dat was voor ons geen optie.”
Professionalisering en uitbreiding
Opgeslokt worden wilde de familie Bruijn niet, dus moesten ze andere stappen zetten. “De realiteit is namelijk dat klanten steeds meer van ons verwachten”, legt Michel uit. “24/7 service bijvoorbeeld, en dat we voldoen aan de steeds veranderende wet- en regelgeving voor de zakelijke markt. We begrijpen de vragen uiteraard, en hebben de afgelopen jaren hard gewerkt aan professionalisering en uitbreiding. Maar net als in iedere branche, valt het niet mee om goed personeel te vinden.”
Sparren
Twee jaar geleden maakten Michel kennis met Job Witte op een evenement. “Job heeft een installatiebedrijf in Ursem en het bleek dat onze bedrijven in veel opzichten op elkaar lijken”, vertelt Michel. “En onze uitdagingen ook. Na het evenement zochten we elkaar op om hierover te sparren. Toen er onlangs een project op de markt kwam waar wij als individuele bedrijven te klein voor zijn, onderzochten we de mogelijkheden om hierin samen te werken. Tijdens die gesprekken kwamen we tot de conclusie dat samenvoegen van de twee bedrijven door een overname voor iedereen de beste uitkomst is. Niet alleen voor dat ene project, maar voor al onze activiteiten.”
Toekomstplaatje
Witte werd honderd jaar geleden opgericht door de overgrootvader van Job. Het begon als smederij. Terwijl het bedrijf door de jaren heen van zoon op zoon ging, veranderde de focus en ontstonden er aftakkingen. In 2011 stapte Job in het bedrijf Witte Installatie B.V., als derde aandeelhouder naast zijn vader en oom. “Door de financiële crisis was mijn eerste jaar direct turbulent”, vertelt Job. “Toen heb ik weleens gedacht: waar ben ik aan begonnen”, lacht hij. “Maar we krabbelden uit de crisis, kregen ruimte om te investeren en in 2017 heb ik de aandelen van mijn vader en oom overgenomen. Net als bij Piet Bruijn, was ik veel bezig met het toekomstplaatje. Tussen 2030 en 2035 gaan bij ons een aantal mensen genieten van hun welverdiende pensioen. Daardoor ontstaat een enorm gat dat ik moet opvullen en met de personeelsschaarste valt dat niet mee. Door onze bedrijven samen te voegen, kunnen we een professionelere organisatie neerzetten. Een steviger bedrijf dat zich bezighoudt met duurzaamheid en waar jonge mensen graag voor willen werken. Het groter zijn werkt overal in door.”
Innovatie
“In de installatietechniek hebben we veel innovatie voorbij zien komen”, vertelt Job. “Net als bij Piet Bruijn, heeft dat veel impact gehad op onze bedrijfsvoering. Ik ben aan de slag gegaan met digitalisering, zowel van onze bedrijfsprocessen als van de installaties die we bouwen. Door de energietransitie zijn de installaties veel beter geworden, maar ook veel complexer. De tijd van berekeningen maken op sigarendoosjes is voorbij, alles moet nu tot in het kleinste detail op tekening staan. Daarom hebben we een tekenaar en een calculator aangenomen. Dat werk is zo specialistisch geworden, dat kan ik er niet even bij doen. Voorheen zat ik alleen met m’n vader een oom op kantoor, nu zijn we met z’n zessen. Door deze professionalisering en digitalisering hebben we de kwaliteitsbewaking geborgd in de organisatie.”
Meer slagkracht
“Exact deze stappen heeft P. Bruijn de afgelopen jaren ook doorlopen”, zegt Michel. “Nu onze bedrijven samengaan, kan de hele organisatie de vruchten plukken van deze digitalisering. Ook kunnen we de service- en onderhoudsafdeling verbeteren, wat een grote wens is van beide partijen.” Job vult aan: “Omdat we alle dagen nieuwe installaties bouwen, groeit het onderhoudsapparaat. Door de krachten van ons personeel te bundelen, hebben we daar meer slagkracht voor.”
Liefde voor bijzondere projecten
De bedrijven liggen slechts een kwartier rijden bij elkaar vandaan. “Het gekke is dat we nooit in elkaars vaarwater hebben gezeten”, zegt Michel. “Natuurlijk wisten we van elkaars bestaan, maar we kwamen elkaar weinig tegen. Naast de seriematige klussen, houden we allebei erg van bijzondere projecten. Zo werken wij veel voor zorginstellingen en verzorgen wij een groot deel van de installatietechniek en engineering bij Burg Azijn BV in Heerhugowaard. Dat soort klussen zijn de krenten uit de pap.” Job: “Wij hebben eens een kerktoren in het lood gezet en verduurzamen regelmatig monumentale panden. Dat zijn van die bijzondere projecten die andere installatiebedrijven misschien liever aan zich voorbij laten gaan, maar wij houden van dit soort uitdagingen. Die maken het werk voor ons personeel ook aantrekkelijk.”
Vertrouwen in de toekomst
“De overname zal organisch verlopen”, zegt Job. “Voor nu houdt iedere vestiging zijn eigen naam en collega’s en gaandeweg zullen we elkaar steeds meer opzoeken. Die grote installatiebedrijven die de kleine opslokken, werken vaak aan megaprojecten. Voor kleine projecten en particuliere opdrachten nemen zij de telefoon bij wijze van spreken niet eens op. Daar ligt voor ons een gat in de markt. Binnenkort start ons eerste gezamenlijke project aan de IJsvogel voor aannemer Bot Bouw. Dit project bestaat uit 16 appartementen en 18 woningen. We hebben er zin in en kijken vol vertrouwen naar de toekomst.”
Hoewel Piet nog niet gelijk stopt, betekent dit voor Piet en Nel natuurlijk ook een einde aan een bijzonder mooi tijdperk. Met trots, voldoening en vertrouwen dragen zij de sleutel over. Dankbaar voor de mooie relaties die zijn opgebouwd met zowel hun klanten als met hun fijne personeel.