Europa’s hotste modemerken van 2019

11 september 2019

Als grootste internationale modezoekmachine met ruim 12.000 merken heeft Lyst toegang tot data over het wereldwijde zoek- en aankoopgedrag naar en van mode. Dit maakt Lyst een unieke bron van wereldwijde modekennis. Ditmaal analyseerde het Lyst-team zes maanden lang 50 miljoen bezoeken uit bijna 50 Europese landen. Het EuroFashion-rapport geeft inzicht in de meest populaire merken, modecategorieën en -kleuren, maar ook hoe, wanneer en hoelang er in elk land wordt gewinkeld en het gemiddelde aankoopbedrag. Resultaat: Europa’s hotste modemerken van 2019.

Het shopgedrag in Nederland

Balenciaga staat in Nederland met stip op één als het gaat om populaire merken. Dit terwijl de meest gewilde producten voor zowel mannen als vrouwen van het merk Off-white zijn. Waar vrouwen massaal kozen voor de gele industriële mini-riem van Virgil Abloh, gingen mannen voor de lage sneakers van Virgil Abloh. Leren jasjes zijn een all-time favorite als meest gezochte productcategorie onder mannen én vrouwen. Wat betreft kleur houden we het in Nederland neutraal: maar liefst 52% van alle verkopen betroffen een zwart of wit item, waarna groen en roze de derde en vierde plek innemen. Paars staat met 1% helemaal onderaan. Met voornamelijk luxe merken als favoriet gaven Nederlanders gemiddeld $223 uit per keer dat zij shopten via Lyst, waarbij vrouwen met $254 het meest spenderen. Echte koopjesjagers zijn we niet. 24% van de aankopen deden we tijdens de uitverkoop, wat in vergelijking met andere Europese landen laag is. 19:00 uur is hier dé tijd om te winkelen en dit doen we nog steeds het liefst op de laptop of computer (46%).

En andere landen?

De merken en producten
De meeste landen gaan voor luxemerken. Duitsland kiest net als ons voor Balenciaga, evenals Spanje. Het meest populaire merk in België is Dolce & Gabbana, in Engeland en Luxemburg staat Gucci op nummer één en in Italië is Off-White de winnaar. Portugal en Frankrijk kiezen daarentegen beide voor de sportmerken Nike en Adidas. In Portugal bestaat zelfs de hele top drie van populaire merken uit sportieve merken. Opvallend is dat België als enige land een designer van eigen bodem in de top drie heeft staan: Dries van Noten. Jassen en jurken zijn in de meeste Europese landen de modecategorieën waar het meest naar wordt gezocht. Fun fact: onze zuiderburen zoeken het meest naar bruidsjurken.

Gemiddelde uitgave
Het is niet verrassend dat vrouwen in elk land gemiddeld meer uitgeven tijdens het online shoppen dan mannen, behalve in Italië. De mannen verslaan hier de vrouwen met $307 tegenover $226. Monaco staat als het gaat om gemiddelde uitgaven ver aan de top. Vrouwen geven hier gemiddeld $900 (!) uit tijdens hun bezoek aan het Lyst-platform.

Koopjesjagers
Waar wij met 24% van de aankopen tijdens de uitverkoop net onder het gemiddelde van alle Europese landen vallen, doen Zweden, Frankrijk, Noorwegen en Duitsland dit het minst met percentages van ruim onder de 20%. Griekenland en Portugal staan met gemiddeld 50% van de aankopen bovenaan de lijst.

Kleuren
Net als in Nederland kiezen shoppers uit veruit de meeste landen voor neutrale kleuren. Zwart en wit nemen (bijna) overal de eerste en tweede plek in. Alleen in Zwitserland legt wit het met een vijfde plek af tegen metallic, nude-kleuren en roze. Na wit, wint rood het van zwart op de tweede plek in Spanje en ook in Frankrijk staat rood op nummer twee, waarbij juist zwart op één staat. 

Lyst brengt de trends in kaart

Het Lyst-team analyseerde zes maanden lang 50 miljoen bezoeken uit bijna 50 landen. Hiermee bracht zij precies in kaart hoe en wanneer de inwoners van verschillende Europese landen het liefst winkelen, hoeveel zij gemiddeld uitgeven en wat de populairste modecategorieën en -merken zijn. Deze data is gebundeld in een interactieve kaart, waarin de bevindingen per land te zien zijn. Bekijk het hier.