Kennisplatform voor noord holland

Maja Stuwadoors: 100% op st(r)oom

Geplaatst op 29 november 2021
Maja Stuwadoors: 100% op st(r)oom

Alle hijskranen worden elektrisch uitgevoerd. Net als vrijwel alle overige machines en apparatuur. De nieuwe terminal van Maja Stuwadoors aan de Vlothaven in Amsterdam wordt razend duurzaam opgezet. Expres. Doel is om de stikstofuitstoot te minimaliseren. Toch staat de opening nu op losse schroeven: Liander levert namelijk geen stroom. “Lastig, zeker. Ironisch? Ergens wel. Maar we blijven positief gestemd.”

Hans Starrenburg is een optimist pur sang. Tuurlijk, de aankondiging van Liander dat ze in de Vlothaven in het Westelijk Havengebied van Amsterdam zeker tot 2024 geen stroom leveren aan nieuwe bedrijven en aan bedrijven die nieuwe activiteiten ontplooien, is een domper op de ambitieuze groeiplannen van Maja Stuwadoors. En ironisch is het ook wel: investeer je als bedrijf maximaal in duurzame en milieuvriendelijke elektrische machines en kranen in plaats van in vervuilende dieselgeneratoren, komt er geen stroom uit het stopcontact.

Plan B

Als commercieel manager van Maja Stuwadoors is Starrenburg er de persoon niet naar om dan bij de pakken neer te zitten en het verder maar af te wachten. “We hebben altijd ook een plan B.” De eerste stappen daarvoor zijn inmiddels gezet: er wordt druk overlegd met Port of Amsterdam. Maja Stuwadoors is namelijk niet het enige bedrijf dat ineens vol op de rem moet na de aankondiging van Liander – bemiddeling door het Havenbedrijf namens al die partijen is dan ook logisch.

“Een van de ideeën is bijvoorbeeld dat we met alle betrokken bedrijven een schema maken wie wanneer hoeveel stroom nodig heeft. Het probleem is namelijk niet dat Liander geen stroom kan leveren, het probleem is dat ze niet kunnen garanderen dat ze grote pieken op kunnen vangen. Met een strakke planning zou je dat probleem kunnen omzeilen.” Want de piekmomenten zijn bij elk bedrijf op een ander tijdstip. Dat vraagt wel om veel onderling vertrouwen – ondernemers moeten elkaar op bepaalde uren ook stroom gunnen. Daar heeft Starrenburg geen enkele twijfel over. “Bedrijven zien het grote plaatje wel. Er komt hoe dan ook een oplossing, daar ben ik zeker van.”

Aantrekkelijk

Want men kan ook vermogen uitruilen met de buren, of bijvoorbeeld voorzieningen op het terminalterrein treffen om bij overschrijding van de stroomlevering met eigen accu’s en generatoren de boel draaiend houden. “Dat is wel een kostbare investering en qua duurzaamheid ook minder aantrekkelijk.” Maja Stuwadoors wil begin 2022 ‘gewoon’ van start op de nieuwe terminal. Qua vergunningen zitten ze wel helemaal op schema. “De omgevingsvergunning en de natuurwetvergunning zijn zo goed als rond. Om de stikstofuitstoot te minimaliseren hebben we uitgebreid zitten rekenen. Wat stoot elke machine uit? Wat is het vermogen, hoeveel uur is de machine in bedrijf? Elektrisch bleek het meest aantrekkelijk.”

Dat duurzame past ook goed bij de nieuwe terminal. Op- en overslag van houtsnippers en schroot worden de voornaamste activiteiten. “De recyclingmarkt trekt écht aan, de groei in die branche is enorm. Dat wij dan vol inzetten op duurzaamheid op deze locatie is eigenlijk niet meer dan logisch.”

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: