Kennisplatform voor noord holland

NEMO viert 100ste verjaardag op vrijdag 8 december

Geplaatst op 23 november 2023

NEMO Science Museum viert het 100-jarig jubileum met een spectaculaire demonstratie van drie historisch belangrijke wetenschappelijke experimenten. Op het water tussen NEMO en het Marineterrein in Amsterdam wordt een flinke boot opgetild met een gewone huishoudstofzuiger, gaat een gigantisch wiel de lucht in en wordt er een raket afgeschoten. Wetenschapsjournalist Anna Gimbrère en wetenschapper Noor Abdelhussein presenteren deze spetterende show en vertellen over de drie wetenschappelijke principes achter de experimenten en de impact die zij nog steeds hebben. Het spektakel is op 8 december om 18.30 uur voor iedereen te zien vanaf de kade op het Marineterrein in Amsterdam. 9 en 10 december, tijdens het Festival van de Nieuwsgierigheid, is NEMO voor alle bezoekers gratis toegankelijk en zijn er allerlei leuke activiteiten te doen. De jubileumviering van NEMO wordt mede mogelijk gemaakt door de VriendenLoterij.

Het thema van de jubileumviering is nieuwsgierigheid. Al 100 jaar prikkelt NEMO de nieuwsgierigheid bij mensen. De wetenschappelijke principes die op 8 december worden gedemonstreerd zijn behoud van impuls, vacuüm en luchtdruk. Principes die in ons dagelijks leven op allerlei manieren voorkomen maar die ontdekt zijn door het stellen van vragen, experimenteren en fouten maken om zo verder te komen.  

Het experiment met het gigantische wiel is gebaseerd op de wet van behoud van impuls, een principe dat aangeeft dat als een wiel met een bepaalde massa rond zijn as draait, dat wiel in dezelfde richting wil blijven draaien en niet omklapt. Dit principe werd al toegepast in de gyroscoop die in 1851 door Léon Foucault is ontwikkeld.  

Otto van Guericke, burgemeester van Maagdenburg, deed al in 1654 onderzoek naar het vacuüm. Met zijn zelfgemaakte vacuümpomp pompte hij de lucht uit twee halve bollen van brons. Door het vacuüm werden de twee helften tegen elkaar aangedrukt en vormden ze een bol die zelfs door zestien paarden niet uit elkaar getrokken kon worden. Met een echte boot van vier meter lang en een stofzuiger wordt dit principe gedemonstreerd.  

Het principe van stuwkracht wordt gedemonstreerd met een raket van 2 meter. Om een raket af te schieten naar de ruimte is een kracht nodig die groter is dan de zwaartekracht. Hoewel duizend jaar geleden de eerst vuurwerkpijlen al de lucht in gingen, is pas in 1915, door de Amerikaan Robert Goddard, een raket gemaakt met de potentie om in de ruimte te komen. Door de uitstoot van gassen en lucht te optimaliseren kon hij een veel grotere stuwkracht creëren dan ooit tevoren. In de demonstratie met de raket wordt het principe van stuwkracht aangetoond met luchtdruk.  

Een nieuwsgierig weekend 

Tijdens het Festival van de Nieuwsgierigheid op 9 en 10 december is er van alles te beleven in NEMO. Echte wetenschappers geven live antwoord op allerlei leuke en interessante vragen, er zijn spannende shows en bezoekers kunnen ontdekken of ze slimmer zijn dan ChatGPT. In de Werkplaats kan gedanst worden, er zijn volop proefjes om zelf te experimenteren en natuurlijk is ook de Kettingreactie te zien. Gratis tickets zijn te reserveren op NEMO100jaar.nl 

Geschiedenis NEMO 

Van volgepakte rommelzolder tot interactief museum met ruim een half miljoen bezoekers per jaar: NEMO is in 100 jaar tijd flink getransformeerd. Schilder en verzamelaar Herman Heijenbrock richtte in 1923 het Museum van den Arbeid in Amsterdam op met als doel om de gewone burger en de jeugd in het bijzonder te betrekken bij ontwikkelingen in de industrie en meer te leren over technologie. Het museum kreeg in 1954 de naam Nederlands Instituut voor Nijverheid en Techniek (NINT). Na een aantal verschillende locaties werd in 1997 het iconische gebouw boven de IJtunnel geopend. NewMetropolis, zoals het toen heette, werd later omgedoopt tot NEMO. 

Partner 

De jubileumviering wordt mede mogelijk gemaakt door de deelnemers van de VriendenLoterij, hoofdpartner van het jubileumprogramma van NEMO. Met de bijdrage wil de VriendenLoterij cultuurbezoek vergroten en nieuw publiek naar musea trekken

foto: DigiDaan

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: