Kennisplatform voor noord holland

Ritske Clewits: Hard werken, can-do mentaliteit en een portie durf

Geplaatst op 5 oktober 2021
Ritske Clewits: Hard werken, can-do mentaliteit en een portie durf

Innovatie en creativiteit. Daar draait het bij inepro-founder Ritske Clewits om. Toen hij zijn loopbaan als inkoper bij zijn vaders bedrijf begon, was dat dan ook niet spannend genoeg. Hij was een uitvinder en breidde zijn functie zelfstandig uit naar het ontwikkelen van smart cards, want dat was de toekomst. Maar geld en tijd besteden terwijl er nog geen business uit kwam? Dat paste niet in zijn vaders filosofie. Snel geld verdienen, dat is waar het om draaide. En dus nam Clewits het heft in eigen handen, kocht zijn gedeelte van het bedrijf uit, en startte op 22-jarige leeftijd inepro.

Met inepro – een samenvoeging van de woorden Innovatieve Nederlandse Producten – ging hij voor kwaliteit, écht goede service en spraakmakende producten. Zijn innovaties gericht op automatisering konden niet beter op de markt worden ontvangen. Zijn eerste klant was PTT en binnen no time maakte zij gebruik van zijn chipkaartsystemen, smart card voor telefonie en televisie voor de patiënten van de 20 grootste ziekenhuizen van Nederland, en leverde inepro alle faciliteiten van de postkantoren waar authenticatie en betaling bij kwam kijken. In het eerste bestaansjaar stond het banksaldo dan ook op groen. Volgens Clewits het resultaat van geen financiering hebben – ze moesten wel.

Uitbreidingen

Het kleine team van drie uit ‘93, is over de afgelopen jaren uitgebreid naar meer dan 100 medewerkers, het aantal markten naar vier, en het aantal landen naar over de 50. Het mooiste project van inepro vindt Clewits het ontwikkelen, produceren en leveren van de betaalsystemen in de Arena. Na zich hier – naar eigen zeggen – naar binnen blufte en zei dat alle wensen mogelijk waren, lukte het om alles binnen drie tot vier maanden te realiseren, waarna ook o.a. het Gelredome aan de deur klopte. It’s all about playing the game. Door anderen te observeren, inzicht te krijgen in hun gevoelspunten en hiermee te begrijpen, weet Clewits hen negen van de tien keer mee te krijgen in zijn ideeën en visie.

De groei van het bedrijf is volgens hem te wijten aan zijn ‘grootheidswaanzin’. Net als veel andere jonge ondernemers ging hij voor veel, groot en verdienen. Gretig nam hij keer op keer vijf stappen vooruit, waarna er weer twee stappen terug moesten worden gedaan. Maar stilzitten is geen optie en drie stappen groeien is ook vooruitgang.

Goed platform

Wel is dat een van zijn geleerde lessen en inzichten. Je kunt beter eerst een stabiel en goed platform creëren voordat je te veel hooi op je vork neemt en alweer het volgende product in je hoofd aan het uitdenken bent. Daarnaast heeft hij ondervonden dat die grootsheidswaanzin bij realisatie zijn tol eist. Waar in het begin de strategie van het bedrijf kon worden gewijzigd na een kort overleg, heeft een groot bedrijf te maken met verschillende meningen, visies en processen. Hierdoor verlies je snelheid, de persoonlijke, emotionele connectie met alle medewerkers en water bij de wijn doen wordt de norm. Daarnaast is teamwork en werkmoraal gemixt met humor en plezier een voorwaarde voor inepro’s succes. Zo wíl iedereen ook hard werken naar het grotere doel. Uiteindelijk gaat het gaat niet om de knikkers, maar om het spel.

Dit is terug te zien in zijn leiderschapsstijl. Na een misstap lig je er niet uit. Nee, iedereen krijgt altijd drie kansen en ook privé worden medewerkers indien nodig ondersteund. Logischerwijs is het geven en nemen, maar behoud je de werkmoraal en het plezier? Dan heb je bij inepro een baan voor het leven.

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: