Kennisplatform voor noord holland

Trendrapport: De zwemkledingtrends die je deze zomer overal gaat zien

Geplaatst op 25 juni 2019
Zwemkleding

Het festivalseizoen staat voor de deur en het warme weer komt eraan. Welke trends in zwemkleding gaan we dit jaar terug zien op het strand en wie zijn de populairste swimfluencers van dit moment? Het datateam van Lystbracht het in kaart in een nieuw trendrapport.

Lyst vergeleek hiervoor het online winkelgedrag van meer dan 5 miljoen shoppers, de social media mentions en wereldwijde engagement-statistieken sinds het begin van 2019.

Generatie Z vs. millennials

Opvallend in het rapport is een duidelijk verschil tussen generaties. Terwijl generatie Z alles uit de kast haalt en zonder gêne opvallende statements maakt met sexy uitsnedes, flashy neonkleuren, glitterbikini’s, hoog uitgesneden bikinibroekjes en tape als zwemkleding, gaan de millennials liever voor een wat bescheiden ontwerp.

Hoge taille, sportieve stijlen & duurzaamheid

Eén van de meest gewilde stijlen dit seizoen is nog steeds het bikinibroekje met hoge taille, maar ook de sportieve zwemmode wint aan populariteit. Zo zagen we afgelopen maanden een sterke stijging in de verkoop van zwempakken met lange mouwen en zwemshorts.

Consumenten gaan overigens steeds vaker voor kwaliteit en luxe zwemkleding, waarbij steeds meer shoppers kiezen voor duurzame opties. Sinds 2018 heeft er bij Lyst een stijging plaatsgevonden van 66% in zoekopdrachten voor duurzame mode, waarbij zwemkleding een van de categorieën is waarvoor de interesse enorm is toegenomen. Het merk Mara Hoffman spande de kroon met een stijging van 139% in zoekopdrachten sinds begin januari. Het Kia One Piece zwempak veroverde zelfs de negende plaats in de Lyst  “Meest gewilde duurzame producten”-lijst.

Op de tweede plaats staat het merk Reformation met 43% meer aan zoekopdrachten sinds begin dit jaar. Het merk is geboost door veel celebrities en mode-influencers. Op de derde plaats staat Vitamin A met een stijging van 19% in zoekopdrachten, wat onder andere te danken is aan haar kenmerkende EcoLux-stof waarvan Hailey Bieber fan is.

Neon & polkadots

In de afgelopen maanden zijn de zoekopdrachten naar felgekleurde zwemkleding met maar liefst 96% gestegen en werd neon zwemkleding meer dan 35.000 keer genoemd op social media. Celebrities zijn van grote invloed: sinds het begin van dit jaar groeit het verkooppercentage gestaag, maar toen de trend zich liet zien tijdens Coachella begin maart groeide het percentage binnen een maand met 29%. Onder andere Jennifer Lopez, Hailey Bieber en Kim Kardashian werden gespot in neon zwemkleding. De meest populaire kleuren? Limoengroen en neongeel.

De polkadot is back again! Nadat Nicole Kidman in een zwart-witte polkadot bikini werd gespot op het strand in januari, steeg de vraag met 61%. Uiteraard speelde Coachella ook hier een rol: net na het festival stegen de zoekopdrachten opnieuw met 12%. Onder andere Emily Ratajkowski en Kendall Jenner waren op Coachella te zien in polkadot fashion.

Wit

Naar het altaar eh.. zwembad: witte zwemkleding is sinds januari met 93% gestegen in aantal zoekopdrachten en blijft daarmee een favoriet onder zowel modeliefhebbers als beroemdheden. Toen Selena Gomez in februari een witte bikini droeg, stegen de zoekopdrachten met meer dan 500%. Malia Obama werd ook gespot in een witte bikini in Miami, wat een ongekende stijging in zoekopdrachten veroorzaakte. Trendy en tijdloos: de keuze voor deze zomer.

Ondertussen vond Chanel de bruidsmode opnieuw uit met haute-couture zwemkleding. Voor de spring-show van 2019 ging het Franse modehuis voorbij aan de traditionele bruidsjurk en stuurde zij een bruid gekleed in een zwempak – compleet met uitsnedes die de taille benadrukken – de catwalk op.

Met als accessoires een bijpassende versierde badmuts en een meterslange sluier, zorgde deze gedurfde look ervoor dat de vermeldingen van het merk op social media met 1.147% stegen binnen 24 uur na de show. Ook op Lyst bleef deze trend niet onopgemerkt: in de weken na de show stegen de zoekopdrachten naar ‘bruidszwemkleding’ op het platform met 132%.

Logo’s & dierenprinten

Mode waarop logo’s duidelijk te zien zijn blijft populair. Een trend die zich doorzet naar zwemkleding. Het aantal zoekopdrachten naar merk-zwemkleding steeg met 39%. Fendi en Moncler zijn leidend dit seizoen; zoekopdrachten voor deze merken stegen in maart respectievelijk 17%, 38% en 129%. Onder andere de Kardashian-Jenner zusjes, Alicia Keys, Miley Cyrus en model Olivia Culpo zijn fan.

Maak je klaar voor een zomer met dierenprints op het strand. Online zoekopdrachten naar deze trend stegen in de afgelopen drie maanden met 111%. Luipaardenprint voert de boventoon met een stijging van 67% ten opzichte van vorig jaar. Maar ook de slangen- en koeienprint blijft niet achter. De zoekopdrachten voor slangenprint stegen in maart met 106%, met Norma Kamali, ASOS en Melissa Odabash als meest populaire merken, en de vraag naar koeienprint steeg in dezelfde maand met 39%.

Riemen & geknoopte bikini’s

Onder andere Priyanka Chopra en Kylie Jenner werden er al mee gespot: zwempakken met riem en geknoopte bikini’s. De zoekopdrachten voor zwemkleding met riem stegen in maart met 22% op het Lyst platform, waarbij Hunza G, Solid & Striped en Lisa Marie Fernandez de meest populaire merken zijn. En ook de zoekopdrachten voor geknoopte zwemkleding stegen de afgelopen maanden met 104%.

Pailletten & metallics

De vraag naar bikini’s met pailletten steeg de afgelopen maand met 76%, waarbij de meeste zoekopdrachten uit de VS en de UK komen. Bikinisetjes voeren de boventoon, maar ook het aantal weergaven van losse bikinitops met pailletten steeg sinds begin maart 40%.

De interesse in metallic zwemkleding is ook opnieuw aangewakkerd. In de afgelopen zes weken piekte de vraag naar deze trend; de zoektermen “metallic zwempak” en “metallic zwemkleding” werden het meest ingevoerd door online shoppers. ASOS en Fashion Nova zijn de twee merken die de meeste social engagement voor deze trend.

Instagram: ashleygraham

Swimfluencers

Wie hadden de meeste invloed op de zoekopdrachten een aankoop van zwemkleding de afgelopen maanden? Ook dit bracht Lyst in kaart. Hieronder de vijf belangrijkste internationale swimfluencers van dit jaar.

Ashley Graham

De impact van Ashley Graham op de zwemkledingbranche blijft intact. De online zoekopdrachten voor “Ashley Graham zwemkleding” stegen in de VS met maar liefst 150% gestegen en haar zwemkledingfoto’s op Instagram krijgen gemiddeld 158% meer likes dan haar andere uploads. Nadat Ashley in januari een foto in een gestreept zwempak postte, steeg de vraag daarnaar met 34% en ook de zoekopdrachten naar een gele bikini stegen met 15% na een van haar laatste bikinigrams.

J-Lo

De foto van Jennifer Lopez in een felgekleurde bikini op de set van de film Hustlers in maart is sindsdien meer dan 2,8 miljoen keer geliked. In minder dan 48 uur na de upload steeg de vraag naar een “roze bikini” met 84% en er werd duizenden keren gezocht naar exact dezelfde bikini. Maar daar stopt het niet: tot nu toe zijn de zoekopdrachten voor “Jennifer Lopez bikini” wereldwijd met 140% gestegen.

Mariah Carey

Toen Mariah Carey in januari een aantal afbeeldingen van zichzelf deelde waarop ze een glinsterende lavendelkleurige bikini droeg, steeg het aantal zoekopdrachten in de VS naar “Mariah Carey bikini met koordjes” direct – en de vraag is er niet minder op geworden. Sinds het begin van het jaar zijn “bikini” en “bikini met koordjes” de meest gebruikte zoektermen in combinatie met “Mariah Carey”, ondanks het feit dat de zangeres sindsdien geen enkele foto in zwemkleding op Instagram geplaatst heeft.

Selena Gomez

Nadat Selena Gomez een witte L*Space-bikini droeg op het vrijgezellenfeest van haar beste vriendin, stegen de vermeldingen op social media binnen drie uur met 831% en binnen 24 uur na haar uploads, stegen de online zoekopdrachten naar de bikini met meer dan 500%.

Jude Law

Begin april barstte het internet bijna uit zijn voegen door de foto’s van Jude Law in een witte zwembroek tijdens de opnames van nieuwe afleveringen van de televisieserie The Young Pope. De vermeldingen op social media stegen in een paar dagen met 257%, wat de Britse acteur een van de grootste swimfluencers van het jaar maakt. Sinds de foto’s gelekt zijn, stegen de online zoekopdrachten voor witte zwembroeken voor heren wereldwijd met 180%, waarbij Australië en de UK de boventoon voeren.

Kijk voor meer informatie op https://www.lyst.com.nl

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: