Kennisplatform voor noord holland

Energy Up: Betrokken medewerkers, succesvol bedrijf

Geplaatst op 19 november 2019
Energy Up

Vitaliteit en het geluk van medewerkers zijn tegenwoordig belangrijk bij bedrijven. Functies als Chief Happiness Officer, Chief Wellness Officer en Chief People & Culture Officer schieten als paddenstoelen uit de grond. Bedrijven en overheden investeren in hun medewerkers. Onderzoek wijst uit dat aandacht voor betrokken medewerkers een positieve invloed heeft op de prestaties van organisaties: medewerkers zijn 51 procent productiever, melden zich minder vaak ziek en presteren 28 procent beter.

Wil jij ook de effecten van betrokken medewerkers op de werkvloer ervaren? We vroegen Juliette van Hessen, cofounder van cultuurinnovatiebedrijf Energy Up haar tips te delen. Zij gelooft dat elk Nederlands bedrijf moet innoveren op hun bedrijfscultuur om succesvol te zijn en te blijven. Deze drie tips zorgen ervoor dat jouw bedrijf een cultuur heeft waarin medewerkers floreren.

Tip 1: Stel heldere kernwaarden op

Zorg dat jouw bedrijf sterke en heldere kernwaarden hanteert: dit zijn de belangrijkste waarden binnen een bedrijf. Als je kernwaarden hebt waar iedereen achter staat, weet iedereen hoe hij dingen moet aanpakken, je voorkomt veel discussies. Het is een belangrijk onderdeel van je personeelsbeleid. Zorg dat de kernwaarden terugkomen in de inrichting van het kantoor, de lay-out van de website en de interactie tussen de collega’s – zo laat je de kernwaarden opleven. Leg deze waarden vast in zowel je aanneemprocedure als het persoonlijke ontwikkelplan van elke medewerker. Zo komen ze terecht in het DNA van de medewerkers en gaat de bedrijfscultuur gaat onder (nieuwe) collega’s.

Tip 2: Zet een cultuurinnovatieprogramma op

Daarna is het van groot belang om een programma op te zetten met een duidelijk doel. Wat is de ambitie met de investering in het versterken van de bedrijfscultuur en de medewerkers? Denk eerst goed na wat de gewenste uitkomst is. Een belangrijk ingrediënt is dat de kernwaarden en het DNA van de organisatie worden verweven in het programma, bijvoorbeeld bij het aanpassen van de fysieke ruimte. Het plaatsen van een pingpongtafel, het kiezen van een bepaald interieur, de ruimte volhangen met planten en de lift anders pimpen zijn voorbeelden die bijdragen aan een fijne cultuur. De omgeving heeft tot een bepaalde hoogte invloed. Maar om écht impact te maken, raden wij aan om met het MT, HR, FM en een steekproef van overige medewerkers rond de tafel zitten. Bepaal hier de gewenste cultuurinnovatie en stel vervolgens de vraag welk probleem daarbij opgelost moet worden.

Tip 3: Vraag feedback aan medewerkers en creëer ambassadeurs

Medewerkers zelf weten als geen ander wat wel of niet aanslaat bij verandering en het introduceren van nieuwe thema’s in de organisatie. Vraag regelmatig hun feedback en probeer binnen het bedrijf een sterke teamdynamiek te creëren. Het gevoel van ‘we staan er samen voor’ kan worden gestimuleerd aan de hand van de bedrijfscultuur en kernwaardes. Vier jubilea nadrukkelijk en centraal, organiseer teamuitjes en laat de medewerkers in teamverband werken aan een gezamenlijk doel. Dit voegt belevenis toe en brengt mensen samen.

Bij het ontwikkelen van een programma kun je externe bedrijven inhuren. “Van groot belang is dat deze externe partijen zich verdiepen in het DNA van de organisatie en de behoefte van de medewerkers. Er is geen standaardformule bij het innoveren van bedrijfsculturen”, aldus Juliette van Hessen, cofounder van Energy Up.

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: