Kennisplatform voor noord holland

Gebrouwen door Vrouwen brengt de digitale vrijmibo tot aan de deur

Geplaatst op 15 december 2020
Gebrouwen door Vrouwen

Zeven meiden runnen gezamenlijk het biermerk Gebrouwen door Vrouwen vanuit de Houthavens in Amsterdam. Op het industrieterrein tussen onder andere Brandt&Levie, de Preal en Republic Kitchen staat een loods vol met fusten en flessen bier. De fusten staan alweer een paar weken stil; door de nieuwe lockdown zijn alle horecaklanten gesloten. Ook de eigen bar op de Jan Pieter Heijestraat is gesloten, de dames hebben hem maar omgebouwd tot winkeltje waar je koud bier kunt ophalen.

Sinds de eerste lockdown in het voorjaar is de bedrijfsvoering van Gebrouwen door Vrouwen totaal veranderd. Van biermerk dat zich met name op horeca concentreerde, is het inmiddels een soort borrel- & pakketservice geworden. De dames vertellen: “Onze webshopomzet is met 2000 procent gestegen, we brengen nu elke dag tientallen pakketjes rond. Ook bedrijven weten ons te vinden om hun virtuele borrel te organiseren. We stellen borrelpakketten op maat samen. Dat doen we met Deli-Evie, een delicatessenwinkel uit Landsmeer. Zo krijgen alle werknemers een pakketje thuis met onze bieren en superdeluxe, verse snacks. Ondertussen zijn we meesters in orderpicken, inpakken, doosjes dichtplakken en efficiënte routes bedenken. Sascha, normaal gesproken onze accountmanager die langs alle kroegen in Amsterdam gaat, is tegenwoordig ‘Chef Pakket’ en leidt de logistiek in goede banen.”

Ook de verkoop in de retail is verdriedubbeld tijdens de coronacrisis. “Mensen kopen op dit moment minder pils en meer speciaalbier in de supermarkt. Dit werkt natuurlijk erg in ons voordeel. Met klanten als Albert Heijn, Hema en Marqt is ons bier landelijk goed verkrijgbaar en gooien bierliefhebbers in het hele land de Bloesem Blond, Gember Goud en Gin Weizen in hun mandje. Wij hopen natuurlijk dat de horeca zo snel mogelijk weer open gaat, inclusief onze eigen bar, maar door deze extra inkomsten houden we ons hoofd boven water.”

Hoe het begon

Gebrouwen door Vrouwen bestaat nu ruim vijf jaar. Het bedrijf is ontstaan uit een hobby van de zussen Tessel en Do: “Wij brouwden bier in onze keuken. Toen een kroegeigenaar hiervan hoorde wilde hij het heel graag op tap hebben. Twee zussen die bier brouwen, dat vond hij geweldig. Hierna meldden zich ook andere cafés en restaurants. De hobby groeide al snel uit tot een tweede fulltime baan. Na driekwart jaar proberen besloten we daarom onze baan op te zeggen en fulltime ondernemer te worden. Een groot avontuur, onwijs leuk en bijzonder. We hebben nu acht bieren waar wij supertrots op zijn en die we zelf ook graag drinken.” De bekendste van deze bieren is Bloesem Blond, een blond bier met vlierbloesem. “Ons motto is ‘lekker bier brouwen en vooral veel lol hebben tijdens het brouwen en opdrinken’.” Dit jaar brouwen de dames maar liefst 400.000 liter bier en zal de omzet naar verwachting stijgen naar ruim 1,5 miljoen euro.

Boek vol ervaringen

Om andere vrouwen te inspireren ook te gaan ondernemen is in mei een boek uitgebracht waarin de onderneemsters al hun ervaringen delen: ‘Gebrouwen door Vrouwen: Van brouwhobby tot succesvol biermerk’. “We vertellen hierin over de successen, maar juist ook de valkuilen en dilemma’s die we hebben doorstaan. De toekomst ziet er op dit moment niet heel gezellig uit, maar door leuke samenwerkingen met lokale ondernemers en door toch door te gaan met het ontwikkelen van nieuwe bieren houden we de lol er in en hebben we heel veel zin in 2021!”

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: