Kennisplatform voor noord holland

Hoe EV’s steeds toegankelijker worden voor consument

Geplaatst op 23 mei 2022
Hoe EV’s steeds toegankelijker worden voor consument

Dat elektrisch rijden in opkomst en de toekomst is, valt niet te ontkennen. Het kantelpunt werd midden vorig jaar bereikt, toen de adoptie en verkoop van EV’s in de belangrijkste markten, ondanks de crisis, steeg (1). Europa liep hierbij zelfs voorop. Niet alleen de overheden stimuleren deze duurzame vorm van vervoer, ook de consument raakt steeds meer overtuigd. Waar de voordelen voor hen in stand blijven, zorgt innovatie in de branche voor afzwakking van de redenen om (nog) niet te kiezen voor een elektrische auto. Een blik op de ontwikkelingen met Frank Jüdell, Country Manager van EV-marktleider Wallbox

De duurzame optie, het voordeel om nooit meer te hoeven tanken en voordelig in gebruik. Dit waren in 2021 de top drie redenen voor de Nederlanders om voor een EV te kiezen. Consumenten vinden EV’s echter nog te duur. Alhoewel de totale gebruikskosten van een EV ten opzichte van auto’s die op benzine of diesel rijden minder zijn door lagere  onderhoudskosten en het feit dat laden goedkoper is dan tanken, blijft dit voor 51% van de consumenten een reden om niet over te stappen. Daarnaast acht 29% van hen de actieradius onvoldoende en vindt 27% dat er te weinig laadpalen zijn (2). 

“Dit zijn nog steeds flinke percentages, maar ik verwacht dat deze de komende jaren snel zullen dalen. De ontwikkelingen en innovaties in de markt volgen elkaar namelijk in rap tempo op – ook in Nederland,” aldus Jüdell. 

Van een ton, naar minder dan een kwart. 

Internationale automerken richten zich vol op de ontwikkeling van elektrische modellen. Waar in 2012 de Model S van Tesla op de markt werd gebracht (3), en de consument hier ruim een ton voor moet neerleggen, is er flink wat veranderd in het afgelopen decennium. Steeds meer automerken investeren flink in de ontwikkeling, verbetering en uitbreiding van het aanbod in EV’s en merken zoals Volvo, Ford en Volkswagen hebben zelfs als doel gesteld om vanaf 2030 enkel elektrische voertuigen te produceren (4). Inmiddels zijn de opties flink uitgebreid, wat een lagere instapprijs tot gevolg heeft. Denk aan de Fiat 500e, Renault Twingo E-Tech Electric, Smart Fortwo en Forfour, en de Dacia Spring Electric. Stuk voor stuk modellen onder de €25.000 (5). 

Meer gemak door innovatie en verdere verduurzaming.

Waar de te lage actieradius nog steeds een reden is die de consument weerhoudt om over te stappen naar een EV, worden ook op dit vlak grote stappen gezet. In 2017 kon er gemiddeld slechts 172 kilometer gereden worden op een vol geladen auto, nu is dat al bijna het dubbele, namelijk 333 kilometer (2). Daarbij komt dat Nederland voorloper is op het gebied van publieke laadpalen. Verspreid door het land zijn dit er ruim 32.000 meer dan de runner-up, Duitsland (6). “Uit onderzoek blijkt dat wanneer we kijken naar Europa er nog zo’n 8.6 miljoen laadpalen moeten worden geplaatst om te voldoen aan de verwachte vraag in 2035, maar met vorig jaar een stijging van 40% gaat het ook hierin snel. En uiteindelijk staat meer gemak, gelijk aan meer voorstanders,” geeft Jüdell aan.

Ook de mogelijkheid om thuis te laden maakt voor velen verschil. 41% van de Nederlanders met een eigen oprit vindt elektrisch rijden een interessante optie. Wanneer zij ook nog eens eigen energie opwekken met zonnepanelen, stijgt dit percentage nog eens met 17% (7). Geen wonder, dan wordt de EV zo goed als gratis opgeladen, wat de kosten verder omlaag brengt. Deze mogelijkheid staat inmiddels dan ook op het lijstje van redenen om elektrisch te gaan rijden en geldt voor 23% van de Nederlanders (2). 

Slimme features voor efficiënter laden en lagere kosten.

Daarnaast zorgen innovatieve oplossingen in de opladers van elektrische voertuigen voor efficiënt energiegebruik, waarmee de kosten nog verder kunnen dalen. Zo maakt de gebruikers-app van een van de marktleiders in EV-laders en managementsystemen Wallbox, het mogelijk voor de consument om laadsessies in te plannen en zo rekening te houden met piek- en daltarieven. Ook ontwikkelde dit bedrijf de Eco-smart software om consumenten de groene energie die zij thuis opwekken, door bijvoorbeeld zonnepanelen, te gebruiken voor het laden van hun auto. Ten slotte bracht Wallbox begin 2020 de eerste bi-directionele thuislader ter wereld Quasar op de markt, waarmee de EV transformeert tot krachtige energiebron voor thuis. Deze technologie maakt het de EV-eigenaren mogelijk om te laden én te ontladen, waarbij de energie uit hun elektrische voertuig gebruikt kan worden om hun huis van stroom te voorzien of terug te laten stromen naar het elektriciteitsnet (8). 

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: