Kennisplatform voor noord holland

Horecaondernemer? Maak gebruik van Hevesta

Geplaatst op 29 juni 2021
Horecaondernemer? Maak gebruik van Hevesta

“Iedereen wil een zaak met terras en zonligging. Het is tegenwoordig in het vroege voorjaar al mooi weer: zo kun je je seizoen verlengen.” Aan het woord is Hans Festen, eigenaar van Hevesta en drie andere horecazaken en bovenal horecamakelaar. Hij heeft een horeca-achtergrond, is cijfermatig goed onderlegd, juridisch goed op de hoogte en is een gesprekspartner op niveau voor iedereen in de keten: van opdrachtgever tot verhuurder en van leverancier tot gemeente. “Ik ben altijd op zoek naar leuke zaken waar eer aan te behalen valt.”

Festen heeft het druk met Hevesta, zijn horecabemiddelings- en adviesbureau. “We hebben goede bedrijven in de verkoop, voor goede prijzen.” De directeur heeft een nuchtere kijk op de zaken, ondanks de coronacrisis. “Ik ken het klappen van de zweep. Mijn achtergrond ligt in de horeca, ik heb de Hogere Hotelschool gedaan in Den Haag, ben chef geweest in de keuken van mijn eigen restaurant en heb in 2000 het makelaarskantoor overgenomen. Dat ik ‘met de voeten uit de klei kom’ helpt enorm: ik weet waar ondernemers behoefte aan hebben, waar hun problemen en zorgen zitten.”

Strategie

Aankopen en verkopen omhelst veel meer dan vaak wordt gedacht. “Bij de verkoop van een pand inventariseer ik: wat maakt de zaak uniek, wat kan een ander ermee, wat voor potentieel zit erin, staat er al een goed concept? Wat zijn de beweegredenen van de verkopende partij: willen ze gewoon wat anders gaan doen? Of willen ze een grotere zaak? Je moet altijd een strategie maken.”

Russische zoektocht

Aankopende partijen komen vanuit een bepaalde interesse op een zaak af. “Ook ga ik regelmatig met een wensenlijstje op pad om een geschikt pand te vinden.” Festen vertelt over een Russische partij voor wie hij in Amsterdam een zoekopdracht uitvoerde. “Zij hadden al veertig horecazaken in Rusland en wilden hun concept naar Europa brengen. Ik heb hen negen zaken aangeboden, uiteindelijk hebben ze er één aangekocht: een succesvolle zoektocht.”

‘Maak gebruik van me’

Dergelijke aankopen vergen veel regelwerk. “Een woning (ver)kopen is veel minder gecompliceerd. Bij horeca komt veel meer kijken: huur- en andere contracten, personele verplichtingen, gesprekken met verhuurders, leveranciers en de gemeente, het aanvragen van vergunningen, noem maar op. Ik zeg altijd tegen mijn opdrachtgevers: ik ontzorg je volledig, maak gebruik van me. Kom met je vragen, ik los het op.”

Hevesta bestaat al sinds 1978, sinds tien jaar is het gevestigd in Amsterdam. “Het is logisch om veel hier in de stad te doen. Maar we zijn in heel Nederland actief, en ook internationaal. Ik heb momenteel bijvoorbeeld hotels in de verkoop in Noorwegen en Frankrijk.” Het geheim van dat succes? “De aanhouder wint. Ook moet je tegen teleurstellingen kunnen en de emotie – die altijd bij zo’n proces komt kijken – uit de discussie kunnen halen. Ik ben duidelijk en realistisch.” Dat dit werkt, blijkt uit het feit dat Festen veel ‘herhaalklanten’ heeft. “Mensen die zes jaar geleden via mij een bedrijf kochten, bellen me dan weer op: we willen er een zaak bij, wil je voor ons zoeken?”

Op de vraag wat het belangrijkste is in zo’n zoektocht, antwoordt Festen: “Locatie, locatie, locatie!” Hij besluit: “Ik steek veel tijd en energie in verkoop- en aankoopprocessen. Ik vind het hartstikke leuk: dit is het mooiste werk wat er is.”

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: