Teamleider Raymond Pikee blikt terug. In vijf jaar tijd zijn de verwachtingen overtroffen: met bijna 45 deelnemende partners, intensieve samenwerkingsverbanden en jaarlijks zo’n 350 incidentbestrijdingen is de GBA succesvol. Afgelopen juni startte het RedTeam Hoogteverschillen en besloten ruimte.
Reden voor feest. Geen grap, dat was op 1 april. GBA (Gezamenlijke Brandweer Amsterdam) is een publiek/private samenwerking en verantwoordelijk voor de bestrijding van industriële- en scheepsbranden in het Westelijk Havengebied. De geldstroom om GBA operationeel te houden, komt van de Veiligheidsregio Amsterdam Amstelland, Port of Amsterdam en een coöperatie van vrijwillig aangesloten ledenbedrijven uit het havengebied.
Succesvolle publiek/private samenwerking
Raymond: “Inmiddels hebben we bijna 45 leden, wat redelijk uniek is voor dergelijke samenwerkingsverbanden. Ruim 10 jaar terug kwam er een stuurgroep bijeen die zich realiseerde dat de groei van de haven extra zorg van de brandweer verlangde. Aanrijtijden vanuit de stad waren langer dan de zes minuten die wij als uitgangspunt hanteren en ook materieel, kennis en kunde schoot tekort om incidenten in de haven adequaat aan te pakken. Industrie geeft immers andere situaties dan bijvoorbeeld een woningbrand. Het bleek een schot in de roos.
We startten GBA op met het idee om zo’n twintig leden aan te kunnen sluiten en zodoende circa 120 incidenten op jaarbasis aan te kunnen. Met 30 fte zou het goed komen. Dat na de grote spelers in het havengebied al snel meer kleinere ledenbedrijven volgden, bewijst het nut en effectiviteit van publiek/private samenwerking. Er is elke dag wel iets te doen op het gebied van opleiding, oefeningen, inspectie, overleg en incidentbestrijding. De variatie is enorm en de incidenten worden ook steeds complexer. Incidenten met schepen, kranen, containers en opslagplaatsen zou een reguliere brandweer lang niet zo goed aankunnen.
Samenwerking is goud waard. We trainen en oriënteren veel bij de ledenbedrijven en zijn voorbereid met aanvalsplannen en kennis ter plekke. Dit toetsen we periodiek, o.a. met specifiek opgeleide professionals die ook werken bij een lidbedrijf. Je maakt een aanvalsplan optimaal door het van theorie naar de praktijk te brengen. Het hart van een bedrijf komt zo goed in beeld. Hobbels worden zichtbaar, regelmatig met elkaar doorgenomen en weggehaald.
Dit samenspel is waardevol. In het geval van een calamiteit of incident weten we van elkaar wat we kunnen verwachten. De data die dit oplevert is beschikbaar voor leden en operationele teams. Dit levert op dat branden, en met name grote branden, sneller bestreden worden. Dit komt de continuïteit van een bedrijf ten gunste.”
Doorgroeien en kennis vergaren
Raymond: “Het goede nieuws is dat GBA door kan groeien, maar niet onbeperkt. We gaan geen ‘nee’ zeggen tegen bedrijven die ook lid willen worden en kijken al naar de mogelijkheden om verder uit te breiden. Meer leden betekent meer incidenten waar wij op gaan acteren. Soms gelijktijdig en daar hebben we nu niet voldoende materiaal voor.
Er zijn gesprekken met de Gezamenlijke Brandweer Rotterdam, waar we al een nauwe samenwerking mee hebben, we werken samen met omliggende veiligheidsregio’s en we zijn aangesloten bij het Landelijk Netwerk Industriële Incidentbestrijding. Uitbreiding kan op verschillende manieren ingevuld worden. Qua materieel willen we een tweede industrieel blusvoertuig neerzetten op de locatie, zodat we tegelijkertijd twee incidenten aankunnen. We trainen de omliggende kazernes in Amsterdam op scheepsbranden, zodat ze kunnen assisteren. Preventie is belangrijk. Daarvoor blijven we oriënteren bij alle ledenbedrijven.
Een volgende stap is de vervanging van het AMAS-systeem van de reguliere brandweer, via een samenwerkingsverband tussen de olieterminals en Veiligheidsregio Kennemerland. Dit specialistische materieel wordt gebruikt bij het bestrijden van tankputbranden, met grote monitoren, veel schuim en dikke slangen. Het idee is om dit ook onder de GBA te laten vallen, ondermeer omdat hier de specialistische kennis zit. Binnenkort kan ik hier meer over vertellen.”
Feest!
Raymond: “Afgelopen 1 april vierden we ons eerste lustrum met twee feestjes. Uiteraard zetten we ons personeel in het zonnetje, middenin het havengebied, bij Ruigoord. Je zult het altijd zien: tijdens de festiviteiten was er een incident in de haven. Het is allemaal goed gekomen. Ruigoord ligt middenin de haven.
Daarnaast was er op 27 juni een goedbezochte netwerkmiddag voor onze leden en partners, hier op het veiligheidscentrum aan de Galwin 3 in Amsterdam. Net als in de enquêtes die we periodiek ophalen, kwamen ook daar weer louter positieve verhalen naar boven. We luisteren goed naar alle wensen en inmiddels is ons team uitgebreid met enkele veiligheidsdeskundigen, specialisten op het gebied van scheepsbranden en experts uit de industrie. De incidenten en het werken met vakmensen maakt ons stiekem slimmer.
Letterlijk en figuurlijk een hoogtepunt was de presentatie van RedTeam Hoogteverschillen (RTH), die die dag operationeel werd.”
RedTeam Hoogteverschillen en besloten ruimte (RTH)
Raymond: “De ledenbedrijven uit het havengebied hadden al enige tijd de wens voor dit nieuwe initiatief. Ik ben blij dat GBA het ook heeft kunnen realiseren.
Een brand of andere calamiteit in een besloten ruimte, zoals een silo, olie-opslagtank, groot (diep) schip of hoge kraan, vergt om een andere aanpak dan de reguliere brandweer aankan. We beschikken nu over speciaal materieel om brandweerlieden op een hogere of diepere plek te kunnen plaatsen, vaak in een besloten ruimte, waar de omstandigheden heel anders zijn dan ze gewend zijn.
De haven van Rotterdam beschikt ook over een RedTeam Hoogteverschillen, maar deze doen geen besloten ruimte reddingen. Vanuit Veiligheidsregio Utrecht bedient de gespecialiseerde unit hoogtereddingsteam (HRT) calamiteiten vanuit het hart van Nederland. De aanrijtijd naar Amsterdam is dan een uur. Dat moest korter. Nu kunnen we binnen zes minuten ter plekke zijn voor een incident op hoogte of in een besloten ruimte.
Alle 30 GBA’ers volgden de opleiding tot Confined Space Rescue Operator (CSRO). In onze kazerne is een trainingsopstelling om te allen tijde te kunnen trainen zodat het in ons DNA komt en blijft. En nog mooier: een aantal ledenbedrijven nodigden ons uit om ter plekke te komen oefenen. Het mooie is dat de hoogtereddingsteams van Utrecht en Rotterdam kunnen aansluiten op ons team. Mocht het nodig zijn dan kan er direct aanvullend tot actie worden overgegaan door ons bijvoorbeeld bij te staan terwijl wij in het voortraject al veel hebben gedaan.
Als er nu iemand in het ruim van een schip is gevallen of hoog in een kraan onwel wordt, kunnen we dat direct adequaat aanpakken. Ons RTH rukt uit met vier. Een standaard team dat op een dag dienst heeft, bestaat uit zes. Er rijden er vier op een tankauto en twee op een industrieel blusvoertuig. Bij een RTH inzet zal de RTH bus uitrukken, onze IB ook ter plekke gaan en een tankautospuit van een omliggende kazerne ter plekke komen voor extra handen. Het RTH Utrecht houden we achter de hand, mochten onze mensen het niet alleen redden. Uit de data blijkt dat we jaarlijks een handvol keren aanspraak zullen maken op ons RTH en de aangeleerde kennis.
Meer informatie of lid worden?
De leden van de coöperatie zijn vrijwillig lid. De operationele leden van GBA zijn goed opgeleide professionals in dienstverband. Interesse in lidmaatschap of in een baan bij GBA? Kijk op gbamsterdam.nl en vraag naar Raymond.
