Kennisplatform voor noord holland

YourGift Cards: ‘Keuzevrijheid is onze kracht’

Geplaatst op 27 september 2022
“YourGift Cards is een platform van cadeaukaarten met een eigen label en eigen merken.

“YourGift Cards is een platform van cadeaukaarten met een eigen label en eigen merken. Je kunt onze eigen YourGift Cards besteden in winkels en online shops, maar je kunt ze ook verzilveren in de vorm van andere cadeaukaarten. Bovendien werken we met een donatiemodel, waarbij je als gever én als ontvanger mooie goede doelen kunt steunen. Ons platform is daarmee een toegangspoort naar heel veel mogelijkheden.” Aan het woord is Toon van Dooijeweerd, directeur van YourGift Cards.

YourGift Cards maakt, samen met andere aanbieders, een turbulente periode mee.Nieuwe Europese wetgeving tegen witwassen treft ook aanbieders van cadeaukaarten. Op 1 januari 2024 treedt de nieuwe wet officieel in werking. Toon: “De Europese commissie wil beter in beeld hebben wat er gebeurt met prepaidkaarten en betaalkaarten. Daarin betrekken ze ook cadeaukaarten en dat vinden wij onterecht. Zowel degene die een cadeaukaart koopt, als degene die de cadeaukaart ontvangt, moet zich straks identificeren. Een cadeaukaart heeft gemiddeld een waarde van 38 euro, daarvoor willen mensen zich niet identificeren. Dat gaat ons en andere cadeaukaartaanbieders veel omzet kosten. Met deze wetgeving help je 20% van de markt in Nederland om zeep. Dat kan nooit de bedoeling zijn en daar is deze wet ook niet voor bedacht.”

Garantie, vrijheid en veiligheid
Deze ontwikkeling houdt het team van YourGift Cards flink bezig. “Het heeft er voor gezorgd dat we plannen voor nieuwe cadeaukaarten even in de ijskast hebben gezet.” Hoewel Toon zich zorgen maakt, blijft de optimistische ondernemer positief. “De BrancheVereniging Cadeaukaarten Nederland (BVCNL) en grote markpartijen zijn er flink mee bezig en ik heb het gevoel dat de ontwikkelingen de goede kant opgaan, dat cadeaukaarten nog uit de wetgeving worden gehaald. Ik hoop het echt! We willen voor iedereen die cadeaukaarten koopt en besteedt, de vrijheid behouden die we hebben met onze breed besteedbare cadeaukaarten.” Toon benadrukt dat de cadeaukaartenmarkt flink geprofessionaliseerd is. “Er wordt garantie geboden en een geldigheidsduur van minimaal twee jaar – die is bij ons overigens al vier jaar.” YourGift Cards valt – net zoals bijvoorbeeld VVV – onder wetgeving voor elektronische geldinstellingen (EGI). “Dat biedt de cadeaukaarthouder en -gever nog meer garantie en veiligheid.”

Donatiemodel
Bovendien heeft YourGift Cards iets wat niet veel andere aanbieders hebben: een solide donatiemodel waarmee veel goede doelen worden gesteund. “Drie procent – en soms zelfs vijf procent – bovenop de waarde van de cadeaukaart wordt besteed aan goede doelen. Dat is onze kracht en dat is waarom bedrijven, instellingen en overheden graag voor ons kiezen. Wij zijn een hele stevige en goede partij om mee samen te werken en het mes snijdt aan twee kanten: je geeft je medewerkers een mooie cadeaukaart die zij vrij kunnen besteden waar ze maar willen én je steunt een goed doel van jouw keuze. Bovendien kunnen de ontvangers eventueel óók de waarde van de cadeaukaart aan een goed doel schenken. Dan hebben we helemaal een win-win-winsituatie. Maar dat is helemaal aan de ontvangers zelf. Keuzevrijheid is onze kracht.”

Cadeaupakketten
Het cadeauseizoen komt er weer aan, voor YourGift Cards altijd een drukke tijd. “We zijn het hele jaar druk bezig en focussen ons zeker niet alleen op het winterseizoen, maar het is wel leuk om nog iets meer te kunnen doen. Onze klanten vragen daar ook om: kunnen we via jullie ook cadeautjes aanbieden en pakketten laten verzorgen? Wij vergroten daarom ons aanbod, dat doen we samen met partners. Wij richten ons op de kaarten, dat is onze kracht. Kerst- en cadeaupakketten worden verzorgd door partijen die daar heel goed in zijn. We doen dit graag voor onze klanten: door relatiegeschenken en kerstpakketten te leveren worden zij volledig ontzorgd. De cadeaukaart blijft daarvoor natuurlijk altijd de bindende factor en het donatiemodel blijft ook bij kerstgeschenken gewoon in stand.”

Missie
Alles bij elkaar opgeteld geeft de Amsterdamse onderneming ieder jaar zo’n 40-45 procent van de eigen marge weg aan goede doelen. “Dat lijkt misschien krankzinnig, maar we vinden dit belangrijk. Onze moedermaatschappij Paerel Investment doet met name aan impact investment: impact maken met je investeringen. We willen de wereld een beetje beter maken. Dan gaat het niet zozeer om wat we kunnen verdienen aan de verkoop van een cadeaukaart, maar over wat we kunnen doen voor een goed doel. Dat is onze missie: impact maken met cadeaukaarten. Overheden en bedrijven vinden dit ook belangrijk en leuk: ze kunnen zo op een gemakkelijke manier maatschappelijke instellingen ondersteunen.”

Met cadeaukaarten bereik je veel mensen en dat is precies wat YourGift Cards graag wil. “Daardoor kun je echt iets in beweging zetten. We kijken bovendien ook naar de actualiteit: de generatie van mijn (volwassen) kinderen stelt hele andere eisen op het gebied van bijvoorbeeld duurzaamheid en mobiliteit. De planeet intact houden en daar goede dingen voor doen, vinden zij heel belangrijk. Daar ben ik trots op en daar zet ik me graag voor in. Dat doen we bijvoorbeeld met onze duurzame Your Green Gift Cadeaukaart. Maar we gebruiken onze kaarten ook om stichtingen te ondersteunen die zich richten op jeugd die het bijvoorbeeld moeilijk heeft gehad in coronatijd, of jongeren uit gebroken gezinnen. Hoe zorg je dat zij weer perspectief krijgen, zodat ze weer mee kunnen doen in de maatschappij? Dat vind ik persoonlijk ook heel belangrijk. Ja, daar komt veel gevoel bij kijken. Dan ben je niet zomaar meer een aanbieder van cadeaukaarten, maar een onderneming die ondersteunt waar dat kan en mensen en organisaties de keuzevrijheid geeft om daar ook

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: